DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Achievement Goals and Teaching-Learning Methods of 'Information' Topic of Software Education in Elementary School

초등학교 소프트웨어 교육에서 '정보' 영역의 성취 목표 및 교수-학습 방법에 관한 연구

  • Jeong, Inkee (Dept. of Computer Education, ChunCheon National University of Education)
  • 정인기 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2015.11.25
  • Accepted : 2015.12.18
  • Published : 2015.12.31

Abstract

As society evolves into the information society, major countries strengthen software education. Especially, the curriculums of school to enlarge software education are made in major countries. Therefore, Korea Association of Information Education (KAIE) have studied a standard model for software education and revised the standard model that was published in 2014. The KAIE suggested a new plan that contents of software education classify by 'Software', 'Computer System' and 'Convergence Activities.' Therefore, I studied on a curriculum for 'Information' topic in elementary school. In this paper, I suggested the achievement goals for education of 'Information' topic. I nextly suggested teaching-learning and evaluation methods to meet the achievement goals. And I expect that the achievement goals, teaching-learning and evaluation methods I suggested about 'Information' topic will contribute to develop the curriculum for software education.

정보 사회로 발전하면서 세계의 주요 나라에서는 정보 교과의 교육을 강화해 가고 있으며 최근에는 소프트웨어 교육을 확대한 정보교과 교육과정이 제시되고 있다. 따라서 한국정보교육학회에서는 소프트웨어 교육을 위한 표준 모델에 대하여 연구해서 2014년에 발표된 표준 모델을 보완하여 발표하였다. 여기에서는 소프트웨어 교육 내용을 '소프트웨어', '컴퓨터 시스템' 및 '융합 활동'의 세 영역으로 구분하는 소프트웨어 교육 표준 모델을 제시하였다. 이에 따라 본 논문에서는 한국정보교육학회에서 제시한 소프트웨어 교육 표준모델의 '소프트웨어' 대영역의 '정보' 영역에 대한 초등학교의 성취 기준을 단계별로 마련하였다. 그리고 이 성취 기준을 도달하기 위한 교수-학습 방법과 평가 방안을 단계별로 세분화하여 제시하였다. 이와 같이 본 연구에서 제시한 '정보' 영역에 대한 성취 기준, 교수 학습 방법, 평가 방법은 향후 초등학교 소프트웨어 교육 과정 개발에 기여할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. Computing At School (2012). Computer Science: A curriculum for schools.
  2. Computing At School (2014). Computing Progression Pathways.
  3. Department for England (2013). Computing programmes of study : key stages 1 and 2.
  4. Hyunbae Kim (2014). Contents Framework of Information Devices Education for the Computer Science Education in Elementary School. Vol. 18, No, 2, 335-344. https://doi.org/10.14352/jkaie.2014.18.2.335
  5. Inkee Jeong (2007). A Study on Curriculum for Problem Solving Field in the Computer Science of Elementary School. The Journal of Korean Association of Computer Education, 10(2), 17-29.
  6. KAIE (2014). Content Structure for Informatics of the Elementary School. KAIE.
  7. KERIS (2013). Analysis of the Content State of Foreign Computer Curriculum.
  8. Kyung-Hoon Kim.Oh-Han Kang.Yung-Sik Kim.Yoon Young Kim.Seo In Soon.Seong Jin Ahn.Soon Young Jung.Hyun Jong Choe (2012). A Study on the Direction of Informatics Education Strategies Based on the Creative Problem Solving to Improve Core Competencies. KICE Report RRC 2012-7.
  9. Ministry of Education & Human Resource Development (2005). Information and Communication Technology Education Guidelines, Amendment. MOE.
  10. Ministry of Education & Human Resources Development (2006). Information and Communication Technology Education Guidelines, Amendment. MOE.
  11. Ministry of Education & Human Resources Development (2007). Overview of 2007 Curriculum Amendment. 115.
  12. The CSTA Standards Task Force (2011) CSTA K-12 Computer Science Standards, CSTA.
  13. Youngsik Jeong (2015). Proposal of Standard Model for Software Education in the Elementary School. Proceeding of Public Hearing for SW Education in the Elementary and Middle School. pp.3-40.

Cited by

  1. SCC 활동 전략기반 Kodu SW교육과정 모델 적용을 통한 어린이 코딩 인지 효과 vol.20, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.3.283
  2. 초등 소프트웨어 교육 연구 동향 분석: 국내 학술지 중심으로 vol.21, pp.5, 2015, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.5.509