DOI QR코드

DOI QR Code

디지털교과서 활용이 인터넷 중독 잠재적 위험군과 일반 사용자군에게 미치는 영향의 차이 분석

Analyzing the Influence of Digital Textbook Use for Potential Risk Group of Internet Addiction and Average Group

  • 안성훈 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Ahn, Seonghun (Dept. of Computer Education, Gyeonin National University of Education)
  • 투고 : 2015.11.01
  • 심사 : 2015.12.11
  • 발행 : 2015.12.31

초록

본 논문에서는 디지털교과서의 활용이 인터넷 중독 잠재적 위험군과 일반 사용자군에게 각각 어떤 영향을 미쳤는지를 분석하였다. 이를 위해 먼저 디지털교과서를 사용하는 연구학교의 학생들에게 인터넷 중독 검사를 실시하여 인터넷 중독 잠재적 위험군과 일반 사용자군으로 선별하였다. 그리고 설문조사를 통하여 디지털교과서 활용이 인터넷 중독과의 관련하여 미친 영향을 조사하고 두 집단 간의 차이를 비교 분석하였다. 또한, 인터넷 중독 잠재적 위험 사용자군이 생각하는 디지털교과서 활용과 인터넷 중독의 관련성에 대해 객관성을 확인하기 위하여 디지털교과서를 사용하지 않는 인터넷 중독 잠재적 위험군을 선발하여 동일한 조사를 실시하고 그 차이를 비교 분석하였다. 그 결과, 인터넷 중독 잠재적 위험 사용자군이 일반 사용자군보다 디지털교과서에 대한 활용 시간과 학습 선호도가 더 낮은 것으로 나타났고, 인터넷 사용빈도와 건강 문제는 디지털교과서를 사용하지 않는 인터넷 중독 잠재적 위험군과 동일한 경향을 나타냈다. 따라서 디지털교과서 사용이 인터넷 중독 잠재적 위험군에게 더 큰 영향을 미쳤다고 볼 수 없으나 해당 학생들은 디지털교과서의 사용으로 인해 본인들이 인터넷 중독에 대한 악영향을 받았다고 생각하는 경향이 있어 본 논문에서는 디지털교과서 사용에 앞서 정보통신 윤리교육을 먼저 실시하여 올바른 컴퓨터와 스마트기기 사용 태도를 기르도록 할 것을 제안하였다.

The purpose of this study is to analyze the influence of digital textbook use for potential risk group of internet addiction and average group. For this, I selected two samples. One was a group to use digital textbook at school, the other was a group not to use that. Then each potential risk group of internet addiction were sort out in two groups by a test of internet addiction. I firstly compared a average user group and a potential risk group of internet addiction in group to use digital textbook. Also, I too did that in group not to use digital textbook. Then I analyzed the relevance of using digital textbook and internet addiction. As a result, I found that using digital textbook have not the relevance with internet addiction. But in this paper, I proposed a way to teach ICT ethical training before students use the digital textbook, because most of potential risk students of internet addiction tend to think they was influenced by digital textbook.

키워드

참고문헌

  1. Ahn, Seong Hun (2015). Effect of Internet Addiction by Using Digital Textbook in Teenager. Journal of The Korean Association of information Education, 19(1).
  2. Kang, Chul (2005). A Study of Factors Affecting Teenagers' Internet Addiction. Graduate School of Industry and Information, Mokwon university
  3. Kim, Sin-ok (2010). A Study on the Current Status and Factors of the Internet Addiction in Elementary Schools. Graduate School of Education, Busan National university of Education
  4. Lee, Soon Ja (2006). Causes of Rural Middle School Students' Internet Addiction and the Guidance Program. Graduate School of Education, Kang won National university
  5. MOE (2007). A plan of digital textbook commercialization. MOE.
  6. MOE (2011). A action plan of smart education strategy. MOE.
  7. MOE (2012). A plan of digital textbook development and using. MOE.
  8. MOE (2013). A plan of digital textbook review for using in 2014. MOE.
  9. NIA (2013). A research on the actual condition of internet addiction in 2013. NIA.
  10. Korea Internet Addiction Center. http://iapc.or.kr
  11. KERIS (2012a). A study on the models of instruction in class using digital textbook. KERIS.
  12. KERIS (2012b). A guideline for development of digital textbook. KERIS.
  13. KERIS (2013). A plan of digital textbook project. KERIS.
  14. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. NCB University Press, 9(5), October 2001.
  15. Princeton, NJ: Center for Global Assessment, Educational Testing Service.
  16. Schacter, D. L., Gilbert, D. T., & Wegner, D. M. (2009). Introducing psychology. Macmillan.