Abstract
This paper aims to explore what we can improve in the curriculum, teaching-learning, and evaluation on the bases of the analyses of multiple-choice items set in National Assessment of Educational Achievement. For this goal, by using the distribution curves of the responses percentages, we will grasp the features of educational achievement which appear to students through an in-depth analysis about not only item itself but also the contents included in particular distracters. These analyses provide more information than the descriptive statistical values such as the mean of correct answer percentage and the discrimination of whole group and the mean of responses percentages of replies of subgroups. Because the distribution curves of the responses percentages reveal the transition from the lowest to the highest educational achievement very well. From these analyses we acquire the implications about the concept of prime factor or prime factorization, ratio(proportion) such as velocity, linear function, volume of cone, properties of solid figure, and probabilities of empty event and total event.
이 글은 국가수준 학업성취도 평가에 출제된 선다형 문항을 분석하여 교육과정이나 교수 학습, 평가에 개선할 여지가 있는지를 탐색하는 것에 목적을 두고 있다. 이를 위해 답지 반응률 분포 그래프를 이용하여 문항 전체뿐만 아니라 특정 답지가 담고 있는 내용에 대하여 학생들이 어떠한 특성을 보이는지를 분석할 것이다. 이러한 분석은 전체 집단의 평균 정답률과 변별도, 부분 집단별 평균 답지 반응률과 같은 기술통계치보다 많은 정보를 제공해 준다. 왜냐하면 학생들의 능력에 따른 반응의 변화가 잘 드러나기 때문이다. 이러한 방식의 문항 분석으로부터 소인수 개념이나 소인수분해, 속도와 같은 비, 일차함수의 개념, 원뿔의 부피, 입체도형의 성질, 공사건과 전사건의 확률 등에 대해서 시사점을 얻고 있다.