DOI QR코드

DOI QR Code

AHP 기반 모바일 MMORPG 인터페이스 사용성 평가

Evaluation of AHP-Based Mobile MMORPG Game Interface Usability

  • 권일경 (공주대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이상용 (공주대학교 컴퓨터공학부)
  • Kwon, Il-Kyoung (Dept. of Computer Science & Engineering, Kongju National University) ;
  • Lee, Sang-Yong (Div. of Computer Science & Engineering, Kongju National University)
  • 투고 : 2015.01.07
  • 심사 : 2015.03.20
  • 발행 : 2015.03.28

초록

스마트폰을 이용한 게임 이용이 보편화되었으며 여러 모바일 게임 장르 중에서도 MMORPG에 대한 점유율이 높은 증가세를 보이고 있다. 그러나 장르 특성 상 복잡한 인터페이스를 요구하고 있어 모바일 기기에서의 효율적 게임 플레이를 위한 인터페이스 구축에 어려움이 있다. 따라서 본 연구에서는 모바일 환경에 적합한 MMORPG 게임 인터페이스를 제안하고자 MMORPG에 대한 인터페이스의 특징 분석을 수행하였으며, 3종의 게임에 대한 12명의 사용자를 대상으로 전투, 탐험, 캐릭터, 거래 관련 게임 인터페이스의 사용성에 대한 설문 평가를 수행하였다. 특히 주관적 성향의 설문 결과를 정량적으로 평가하기 위하여 AHP를 이용하여 게임 인터페이스의 특징과 대중적인 인기와의 상관관계를 분석하였다. 평가 결과 게임 선택 및 인기와 인터페이스 사이에 밀접한 관계가 있음을 확인하였으며 이를 토대로 모바일 환경에 적합한 MMORPG 게임 인터페이스를 제안하였다.

The use of games using smartphones have become universal, and the market share of MMORPG among various game genres shows an uptrend. However, MMORPG requires complex interface in view of the genre characteristics, and therefore, there are difficulties in building interface for efficient game play. This study analyzed game interface characteristics to suggest MMORPG game interface suitable for the mobile environment, and carried out a questionnaire survey evaluation on the usability of fight, exploration, character and transaction interfaces targeting 12 users. To quantitatively evaluate the subjective questionnaire survey results, this study analyzed a correlation between the characteristics of game interface and popularity using AHP. As a result, there was a close correlation between game selection & popularity and interface, and this study ascertained that interface development through game interface usability evaluation using AHP was possible.

키워드

참고문헌

  1. S. K. Song., S. J. Kim., J. H. Lee., Usability Evaluation of Massively Multi-player Online Game Design and Key Design Factors, Journal of Korean Society of Design Science, Iss. 64, Vol. 19 No. 2, pp.195-206, 2006.
  2. H. S. Yoon., A Study on the Evaluation Model of Fun in Online Gameplay, Human Contents of Association, Vol. 24, No. 2, pp. 53-83, 2011.
  3. W. W. Lee., Study on the User-Interface Design of On-Line Game, Journal of Korea Design Forum, Vol. 8, pp.218-230, 2003.
  4. K. B., Kim., Comparative Analysis of Users' Cognitive Differences in MMORPG Interfaces, Korea Digital Design Council, Journal of Digital Design, Vol. 8 No. 1, pp.455-464, 2008.
  5. S. H. Lim., N. I. Park., MMORPG Users' Motivations and the Spill-over Effect on their off-line Leadership Development, Korean Journal of Journalism & Communication Studies, Vol. 51 No. 6, pp.322-345, 2007.
  6. C. I. Park., H. S. Yang., H. S. Yang., Fun Factors by Game Genre, The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 7, No. 12., pp.20-29, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.12.020
  7. H. S. Yoon., Key issues for online game development, Korea Games Conference, 2005.
  8. M. H. Lee., An analysis of Fun Using Hierarchical Analysis, The Graduate School Seoul National University, Master Degrees, 2006.
  9. Y. C. Kwon., S. R. Park., W. H. Lee., A Study on Game Interface Using Multi-Touch, Journal of The Korean Society for Computer Game, No. 19, pp.14-20, 2009.
  10. Z. Lei., Research on Usability of Mobile Game Item Purchasing Interface - Focusing on Top Three Game of Korean Google Play, A Journal of Brand Design Association of Korea, Iss. 29, Vol. 12, No.1, pp.307-318, 2014. https://doi.org/10.18852/bdak.2014.12.1.307
  11. J. K., Kim., Searching for popularity factor of mobile game : Interface Quantification, Journal of The Korean Society for Computer Game, Vol. 25, No. 4, pp.89-95, 2012.
  12. S. H. Lee., S. R., Park., A Study on Game Using Multi-Touch Technology, Journal of The Korean Society for Computer Game, Vol. 3, No. 21, pp.67-72, 2010.
  13. J. H., Yun., G. H., Oh., A Study on Effective Tangible control for Smartphone Game, Journal of The Korean Society for Computer Game, Vol. 25, No. 1, pp.95-106, 2012.
  14. T. L. Saaty., The Analytical Hierarchy Process, Mc Graw Hill, New York. 1980.
  15. T. L. Saaty., How to Make a Decision: The Analytic Hierarchy Process, European Journal of Operational Research, vol. 48, pp.9-26. 1990. https://doi.org/10.1016/0377-2217(90)90057-I
  16. Google Play, https://play.google.com
  17. Expert Choice, http://www.expertchoice.com