DOI QR코드

DOI QR Code

국민건강증진을 위한 보건교육확대방안에 관한 연구

Expanding Health Education Plan For Improving Public Health

  • 윤기선 (호서대학교 교양학과) ;
  • 박정열 (나사렛대학교 국제경영학과)
  • 투고 : 2015.01.28
  • 심사 : 2015.03.02
  • 발행 : 2015.03.28

초록

본 연구는 국민건강증진을 위해 보건교육기관에서 실시하던 보건교육을 평생교육원의 보건교육으로 확대하여 보건교육의 기회 폭을 넓혀 누구나 쉽게 가까운 장소에서 보건교육을 받을 수 있는 기회를 제공함으로서 보건교육을 증진시키고 의료비용을 절감 할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 즉 국민건강증진향상을 위한 보건교육확대방안에 관한 연구를 분석하고자 20대 이상 보건교육을 필요로 하는 남 여를 대상으로 보건프로그램이나 교육에 참가한 사람 중 무작위 추출법을 사용하여 연구표본을 선정하였다. 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩과 데이터 크리닝 과정을 거쳐 SPSS 20.0 for Windows 통계 패키지 프로그램을 활용하였고 분석한 결과는 다음과 같다. 국민건강증진의 교육과 질병예방 및 영양개선 그리고 식생활개선은 보건교육확대에 영향을 주는 것으로 조사되었으나, 참가의향에는 영향을 주지 않는 것으로 조사되었으며, 보건교육지원이나 건강보험혜택과 교육장소 확대는 참가의향에 영향을 주는 것으로 조사되었다. 또한 참가의향이 높을수록 의료비절감도 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 국민건강증진의 교육과 질병예방은 의료비절감에 영향을 주지 않으나, 영양개선 및 식생활개선, 보건교육지원, 건강보험혜택 그리고 교육장소 확대는 의료비절감에 영향을 주는 것으로 조사되었다.

Although the public health centers have been initiating health education recently, it is not extending as expected and the participation of the program is low. The reason is that the office workers have few opportunities to receive health education since there are few public health centers in relation to the population. Much time is required for travel and attendance of the classes. In order to solve this problem, the aim is to increase participation in health education, improve the overall public health awareness, expand the number of health education locations to reduce medical expenses, vitalize the lifelong educational health programs, and improve the national health insurance. In order to research about the health education expansion plan for public health improvement, a study focused on men and women above age 20 who need health education. The research sample was selected through random sampling that targeted people who participated in the health programs or the health education. The period of this survey was from September 1st to September 30th, 2014. A total of 509 participants completed the survey data for the actual analysis to propose the health education expansion plan for the public health improvement.

키워드

참고문헌

  1. 고승덕, 노인의 삶의 질을 결정하는 요인 추출에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원, 박사학위논문, pp.5-15, 1996.
  2. 김영복, 위자형, "단기 보건교육 프로그램 활용한 중학생보건의 효과분석", 한국보건교육학회지, 제14권, 제1호, pp.1-18, 1997.
  3. 김대희, "건강증진정책의 방향 및 융통성 검토", 보건교육.건강증진학회지, 제16권, 제2호, pp.251-264, 1999.
  4. 김남선, 신미정, "마을평생학습리더 양성과정 참여자의 프로그램 만족도에 관한 연구", 평화통일 연구, 제7권, 제1호, pp.25-46, 1990.
  5. 김종서, "우리나라의 학원교육의 개혁 방안", 명지대학교사회교육연구소, 제10권, 제2호, pp.189-200, 1999.
  6. 김영혜, 여성 노인의 건강행위 탐색, 이화여자대학교, 박사학위논문, pp.2-9, 2003.
  7. 문상식, 이시백, "주관적 건강인식과 건강검진 결과의 비교분석을 통한 건강 행위연구", 한국보건교육.건강증진학회지, 제18권, 제3호, pp.11-36, 2001.
  8. 보건복지부, 국민건강증진 종합계획 지침, 서울: 보건복지부, 2005.
  9. 보건복지부, 한국보건사회연구원, 국민건강증진 종합계획 중간평가, 서울: 보건복지부, 2006.
  10. 송은주, 평생교육 참여 의도가 여성의 삶의 질에 미치는 영향, 중앙대학교, 석사학위논문, 2011.
  11. 신경희, 고등학생의 구강건강증진을 위한 단기 구강보건교육프로그램개발 및 효과, 단국대학교 대학원, 박사학위논문, 2011.
  12. 장정유, 평생교육시설에서의 중년여성을 위한 구강보건 교육프로그램의 효과, 단국대학교 대학원, 박사학위논문, 2011.
  13. 이공숙, 학부모의 학교교육참여에 관한 연구, 고려대학교교육대학원, 석사학위논문, 1993.
  14. 임영희, 안주영, 권인탁, "대학 평생교육원 프로그램 참여자의 참여 동기, 프로그램 만족도, 행복감의 구조관계 분석", 한국 HRD 연구, 제7권, 제1권, pp.45-66, 2012.
  15. 이시백, "보건문제의 변화와 보건교육의 역할", 한국보건교육학학회, 제10권, 제1호, pp.1-7, 1993.
  16. 이기환, 평생교육학습자의 참여 동기와 만족도: 관공서의 평생교육을 중심으로, 대구대학교 대학원, 박사학위논문, 2003.
  17. 이해경, "정신건강과 치유환경", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, pp.34-38, 2014.
  18. 이야리, 정영철, "보건복지 개인정보보호 교육콘텐츠개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제3호, pp.39-43, 2014.
  19. 오요섭, 평생학습도시 주민의 평생교육 만족도에 관한 연구, 숭실대학교대학원, 석사학위논문, 2006.
  20. 윤병준, "일부국가의 국민건강증진 종합계획에 관한 고찰", 한국학보건교육학회지, 2013.
  21. 윤영집, 카톨릭교회 평생교육 프로그램 참여자의 참여 동기와 만족도 분석, 고려대학교대학원, 석사학위논문, 2005.
  22. 오현주, 농촌지역 노인의 건강행태와 보건지소에서의 노인건강증진사업 활성화, 인제대학교대학원, 석사학위논문, 2001.
  23. 한국건강관리협회, 건강교육 공시자료, 2014.
  24. http://www.who.int/, 2014.
  25. http://www.nhis.or.kr/portal/site/main/MENU_WBDDG03.
  26. 권이종, 사회교육개론, 서울: 교육과학사, 1992.
  27. 김현희, 보건관련법규, 예당출판사, 2010.
  28. 김성순, 고령사회정책론, 홍익제. 2003.
  29. 배장오, 평생교육개론, 서울: 서현사, 2009.
  30. 서울시 송파구 송파보건소 보건교육자료, 2014.
  31. 조유향, 노인보건, 현문사, 1989.
  32. A. W. Astain, What matters in college Four critical tears revisited. San Francisco, CA: Jossey Bass. 1993.
  33. R. Boshier, Psychometric properties of the alternative form of the education participation scale, Adult Education Quarterly, Vol.43, No.3, pp.150-167, 1991.
  34. R. S. Caffarella, Planning programs for adult learners, Apractical guide for educators, trainer and staff developers, SanFrancisco, CA: Jossey-Bass, 1994.
  35. K. P. Cross, Adult as learners, Increasing participation and facilitating learning, San Francisco, Jossey-Bass, 1981.
  36. G. Darkenwald and S. Merriam, Adult education: Foundations of practice, New York: Harper & Row Publishers, 1982.
  37. C. B. Eavay, History of Christian Education, Chicago: Moody Press, 1964.
  38. J. S. Edward, T. H. David, J. K. Richard, and David Satcher, "Progress toward the healthy people 2010 goals and objectives," Annual Review of Public Health, Vol.31, pp.271-281, 2010. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.012809.103613
  39. C. O. Houle, Inquiring mind. Madison, WI, University of Wisconsin Press, 1961.
  40. Hasegawa Toshihiko, Healthy Japan 21, a New perspective on health promotion policy for Japan in the 21st century, Journal of Korean Society for Health Education and Promotion, Vol.22, No.3, pp.135-155, 2005.
  41. P. Jarvis, Adult and continuing education: Theory and practice, London: Routledge, 1995.
  42. O. Kenneth and S. Warren, Christian education, Its history and philosophy, eugene: Wipf & Stock Pub, 1992.
  43. M. Knowles, Modern practice of adult education, Chicago, Association Press, 1970.
  44. K. G. Keppel, J. N. Pearcy, and R. J. Klein, "Measuring progress in healthy people 2010," Healthy People 2010 Stat Notes, Vol.25, pp.1-16, 2010.
  45. M. S. Knowles, Andragogy in action: Applying modern principles for adult learning, San Francisco: Jossey-Bass, 1984.
  46. H. K. Koh, J. J. Piotrowski, S. Kumanyika, J. E. Fielding, "Healthy People, a 2020 vision for the social determinants approach," Health Educ Behav, Vol.38, No.6, pp.551-557, 2011. https://doi.org/10.1177/1090198111428646
  47. E. A. Locke, Handbook of industrial and organizational psychology, Chicago, IL, Rand McNally, 1976.
  48. S. B. Merriam and R. S. Caffarella, Learning in adulthood, SanFrancisco: Jossey-Bass. 1991.
  49. E. W. Nam, T. Hasegawa, J. K. Davies, and N. Ikeda, "Health promotion policies in the Republic of Korea and Japan, a comparative study," Health Promotion & Education, Vol.13, No.1, pp.20-28, 2006.
  50. T. Valentine, United States of America, The current predominance of learning for the job. In P. Belanger & S. Valdivielso (Eds.), The emergence of learning societies: Who participates in adult learning, pp.95-108, 1997.
  51. US DHHS, Disease Prevention and Health Promotion, Objectives for the Nation, Washington DC, DHHS, 1980.