Abstract
Checked out by the moving vehicle health checks for patients, practitioners, and the increase in radiation dose outside the vehicle, but an investigation into the leakage of radiation can still be negligible. In this study, through experimental results were as follows: Dose that occurs most often where the leak in the right door $1.14{\pm}1.75mR/h$, X-ray generator in terms of proximity to the top $0.65{\pm}1.25mR/h$, X-ray generator and away to the bottom in terms $0.91{\pm}1.25mR/h$, the adjacent rear detector in the upper part $96.98{\pm}158.88mR/h$ dose of the leak appeared in various locations. By measuring position from the rear of the adjacent detector $67.48{\pm}97.03mR/h$ dose had the highest leakage into. Generating device for diagnosis of radiation safety regulations regarding the maximum leakage dose per week, but all met back when it is displayed in the leakage dose Hourly rates do not ignore the leakage radiation dose were measured. Therefore, a mobile health screening in a vehicle outside of the leakage radiation dose to the liver and move on we are not interested twelve barrier leakage radiation dose of defense has a chance to re-evaluate the standards required, and move the vehicle health check using the X-ray increases as the dose per hour, depending on the criteria for choosing the appropriate measures that will require effort.
이동건강 검진차량에서 검진을 받는 환자나 종사자들에 대한 피폭선량이 증가하고 있으나 차량 외부의 누설방사선량에 대한 조사는 아직도 미비하다 할 수 있다. 이에 본 연구에서 실험을 통한 결과는 다음과 같이 나타났다. 누설선량이 가장 많이 발생하는 곳은 출입문에서는 우측으로 $1.14{\pm}1.75mR/h$, X선 발생기가 근접한 측면에서는 상부로 $0.65{\pm}1.25mR/h$, X선 발생기와 떨어진 측면에서는 하부로 $0.91{\pm}1.25mR/h$, 검출기가 인접한 후면에서는 상부가 $96.98{\pm}158.88mR/h$으로 다양한 위치에서 누설선량이 나타났다. 측정 위치별로는 검출기가 인접한 후면에서 $67.48{\pm}97.03mR/h$으로 누설선량이 가장 높았다. 진단용 방사선 발생장치의 안전관리에 관한 규정에는 주당 최대누설선량이 모두 만족하였지만 후면에서의 누설선량은 시간당으로 표시될 때는 무시 못 할 누설선량이 측정되었다. 따라서 이동건강검진차량에서 외부의 누설선량은 우리가 간과해서 아니 되며 관심을 가지고 방사선 방어시설의 방어벽 누설선량 기준을 다시 평가하는 기회가 필요하며, 이동건강검진차량을 이용한 X선 촬영이 증가함에 따라 시간당 선량으로 적절한 기준을 정하기 위한 방안과 노력이 요구된다고 하겠다.