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Patterns of Observation Type of Elementary Science-gifted Students in Visit Activities of the Science Museum

과학박물관 탐방활동에서 나타난 초등 과학 영재 학생들의 관찰 유형 분석

  • 김미모아 (한국교원대학교 지구과학교육학과) ;
  • 정진우 (한국교원대학교 지구과학교육학과) ;
  • 김형범 (충북대학교 지구과학교육과)
  • Received : 2014.11.25
  • Accepted : 2015.01.23
  • Published : 2015.03.28

Abstract

The aim of this study was to categorize and analyze the patterns of the observation type in the experiential learning through the science museum for elementary gifted students in science. Ten science-gifted students were included and analyzed in this study and during experiential learning in the science museum, the participants freely expressed their observation of their own languages and all observations and dialogue were recorded. The results are listed below. The cognitive aspect, especially question and response activity without their personal opinion, was the most frequently used item. Among the affective aspects, item for 'recommendation' was often used. In accordance to observation type, most participants overall observed single object independently of time. Also, participants mostly observed objects visually using qualitative method without manipulation. Therefore verbal interaction through question might have a positive effect on frequency and diversity of observation. Project learning, such as particular exhibition hall, exploratory time of concentration by students, or study paper will be capable of creating a effective observation learning in order to induce a variety of observation of science gifted students in the experiential learning through the science museum.

이 연구의 목적은 초등 과학 영재 학생들을 대상으로 과학박물관 탐방학습을 실시하여 관찰의 유형을 분류하고 이를 분석하였다. 이를 위해 과학 영재 학생 10명을 선정하여 탐방학습이 진행되는 동안 일어나는 관찰을 언어로 표현하도록 하여 모든 관찰 내용과 대화를 녹음하였다. 그 결과는 다음과 같다. 인지적 측면에서는 응답의 빈도가 높았고 자신의 의견을 배제하고 전시물과 관련하여 질문하고 응답하는 빈도가 높았으며, 정의적 측면에서는 권유의 빈도수가 가장 많았다. 관찰의 유형을 분류하고 이를 분석한 결과에서는 단수의 관찰 대상 전체를 시간 독립적으로 관찰하는 빈도가 높고, 시각을 사용하여 조작을 하지 않고 정성적인 방법으로 관찰하는 빈도가 높았다. 따라서 질문을 통한 언어적 상호작용은 관찰의 빈도와 다양성에 긍정적인 영향을 주며, 과학박물관 탐방학습에서 과학 영재 학생들의 다양한 관찰을 유도하기 위해서는 프로젝트 학습과 같은 특정 전시관이나 전시물을 학생이 직접 선택하여 집중 탐구할 수 있는 시간이나 학습지를 마련하면 더 효과적인 관찰 학습이 이루어질 수 있을 것으로 보인다.

Keywords

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