Design and Development of the Verbal Interaction Analysis Program for Supporting Teaching Consultation

수업컨설팅 지원을 위한 수업언어 분석 프로그램 설계 및 개발

  • Received : 2014.07.23
  • Accepted : 2014.12.19
  • Published : 2015.01.30

Abstract

The purpose of this study is to develop verbal interaction analysis program for supporting teaching consultation. For this a class language analysis program was developed to manage analysis results systematically in various angles. The program has following characteristics. First, program users can create the frame of analysis tool freely, so he can analysis a class as a desired. Second, qualitative analysis results as well as quantitative analysis results can be acquired. Third, personalized analysis is available, as users can set program environments freely such as analysis unit time, video player environments, and input and output file type. Finally, it can record and manage activity results according to class consulting procedures systematically. It is expected that this program will allow class consulting to be in place in school fields in more professional way.

본 연구는 수업컨설팅을 효과적으로 지원하기 위한 수업언어 분석 프로그램을 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해 사용자 요구사항을 바탕으로 수업언어를 체계적으로 분석할 수 있는 컴퓨터 프로그램을 개발하였다. 개발된 수업언어 분석 프로그램은 다음과 같은 특징이 있다. 첫째, 사용자가 분석 도구의 틀을 원하는 바대로 설정할 수 있기 때문에 다양한 형태의 수업언어 분석이 가능하다. 둘째, 횟수나 시간비율과 같은 양적 분석의 결과뿐만 아니라 수업언어 전사와 같은 질적 분석의 결과를 얻을 수 있다. 셋째, 사용자가 분석 단위 시간, 동영상 플레이어 환경, 입력 및 결과 파일 형태와 같은 프로그램 환경을 자유롭게 설정할 수 있기 때문에 개인별 맞춤형 분석이 가능하다. 마지막으로 수업컨설팅 절차에 따른 활동 결과를 체계적으로 기록하고 관리할 수 있다. 이 프로그램은 수업컨설팅이 보다 전문적으로 이루어지도록 지원할 것이라 기대한다.

Keywords

References

  1. 권혁실, 박소영, 이재원 (2013). Flanders의 수업분석방법에 의한 중학교 정신지체 특수 학급 교사의 언어 상호작용 분석. 통합교육연구, 8(1), 68-90.
  2. 천호성 (2008). 수업분석의 방법과 실제. 서울: 학지사.
  3. Brinko, K. T., & Menges, R. J. (1997). Practically speaking: A source for instructional consultants in higher education(Eds.). Stillwater, Okla: New Forums Press.
  4. English, E. W., & Steffy, B. E. (1984). Educational Consulting: A guidebook for practitioners. NJ: Englewood Cliffs.
  5. Knapper, C., & Piccinin, S. (1999). Consulting About Teaching: An Overview. New Directions for Teaching & Learning, Fall 99, Issue 79. 3-8.
  6. McKenna, S. A., Rosenfiled, S., Gravois, T. A. (2009). Measuring the Behavioral Indicators of Instructional Consultation: A Preliminary Validity Study. School Psychology Review, 38(4), 496-509.
  7. 강신천 (2005). 플랜더즈의 언어상호작용분석 기법에 기초한 온라인 수업 관찰 및 분석 도구의 개발. 교육정보미디어연구. 11(2), 243-267.
  8. 권기덕, 최명숙 (2013). Flanders 언어상호작용 분석법을 이용한 초등학교 우수수업과 일반수업의 비교. 아동교육, 22(2), 37-51.
  9. 김경현, 백제은 (2012). 특수교육 지원을 위한 수업분석. 국립특수교육원 수탁연구(발행등록번호: 11-1341119-000191-01).
  10. 김은주, 변지혜 (2009). Flanders 언어상호분석법에 의한 유치원분석 : 인터넷에 공개된 수업연구 동영상 자료를 중심으로. 한국유아교육.보육행정연구, 13(2), 97-121.
  11. 박경란 (2005). PDA환경 기반 웹용 플랜더즈 언어상호작용 시스템 설계 및 구현 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원.
  12. http://www.edusugar.com
  13. 백제은, 김경현 (2010). Easy 수업분석 Ver 3.54 학습 길라잡이. http://www.edusugar.com.
  14. 최상배 (2012). 청각장애학교 수업의 언어적 상호작용 특징 분석. 특수아동교육연구, 14(1), 27-4.
  15. 변영계, 김경현 (2005). 수업장학과 수업분석. 서울: 학지사.
  16. 박광순 (2010). 수학영재 수업 사례분석. 영재교육연구, 20(3), 655-679.
  17. 신영희, 김두규, 허균 (2013). 수업언어분석을 통한 우수교사와 일반교사의 수업형태 차이 연구. 한국수산해양교육학회, 25(3), 587-598.
  18. Fitzgerald, R. (1971). The effect of perceptual and symbolic models on the verbal behaviors of student teachers. ED 048110.
  19. Flanders. N. A. (1960). Teacher influence, pupil attitude, and achievement. Cooperative Research Project No. 397, Minneapolis: University of Minnesota.
  20. Smith, E. C. (1976). A latitudinal study of pre-service instruction in Flanders' Interaction Analysis Categories. Ed. D. Dissertation, Arizona State University, ED 120122.
  21. 박성익, 임철일, 이재경, 최정임(2011). 교육 방법의 교육공학적 이해. 서울: 교육과학사.
  22. 강이철 (2009). 교육방법 및 공학의 이론과 적용. 서울: 학지사.
  23. 김미량 (2003). 교육용 웹사이트 평가를 위한 준거의 개발 및 적용, 컴퓨터교육학회논문지, 6(1), 41-54.
  24. 이혜정 (2009). 웹기반 수업설계지원시스템의 개발 및 적용. 박사학위논문, 계명대학교 대학원.