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고속철도 콘크리트궤도 체결구 최적 수직강성

Optimal Vertical Stiffness of Fastener of Concrete Track in High-Speed Railway

  • Yang, Sin-Chu (Dept. of High-speed Railroad System Research Center, Korea Railroad Research Institute)
  • 투고 : 2014.03.02
  • 심사 : 2014.12.26
  • 발행 : 2015.02.28

초록

궤도의 유지보수비와 전력소모비의 합이 최소로 되는 최적 체결구의 강성을 평가하여 가급적 이 값을 갖도록 체결구를 제작 및 유지관리하는 것은 국내 콘크리트궤도의 부설이 급격하게 증가하는 시점에서 철도의 경제성 제고 차원에서 중요한 과제라 할 수 있다. 본 연구에서는 콘크리트궤도에서 궤도의 유지보수비와 차량운행에 따른 전력소모비의 합을 최소로 하는 최적 체결구 강성을 평가하는 방법을 제시한 후, 국내 고속철도 콘크리트궤도에 맞는 최적 체결구 강성을 평가하였다. 체결구 강성에 따른 궤도 유지보수비를 합리적으로 평가하기 위하여 콘크리트궤도에 적합한 체결구 강성에 따른 궤도손상모델을 제시하였으며, 궤도손상에 따른 궤도 유지보수비 상관관계를 도출하였다. 윤중 계산 시 고도화된 수치해석적 기법을 적용하여 각 궤도구성품의 거동특성이 반영될 수 있도록 함으로써 체결구 강성에 따른 윤중변동을 보다 정확하게 평가할 수 있도록 하였다.

In this study, to minimize both the costs associated with track maintenance and the energy consumption for train operation, a numerical method that evaluates the optimal vertical stiffness of a fastener for concrete track is presented. A progress model of the track damage is established in order to calculate the concrete track maintenance cost according to the fastener stiffness. Also, the quantitative relationship between the progress of the track damage and the maintenance of the concrete track is derived. The wheel load is more exactly evaluated by using the advanced vehicle-track interaction model, which can precisely consider the behaviors of the track components. An optimal range for the stiffness of the fastener, a range that is applicable to the design of concrete track for domestic high speed lines, is proposed.

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참고문헌

  1. A Lopez Pita (2004) P F Teixeira and F Robuste, High speed and track deterioration: the role of vertical stiffness of the track, Proceeding of Instn. Mech. Engrs., Vol. 218 Part F: J. Rail and Rapid Transit, pp. 31-40.
  2. Prud'Homme (1970) A. La voie. Rev. Generale Chemins Fer, pp. 56-72.
  3. Korea Railroad Research Institute (2009) A study on the determination of the reasonable change period of the fastening systems on the high speed line, Korea Rail Network Authority.
  4. Ing. CONCETTA ONORII (2005) Mechanical behaviour of traditional and antivibration railway tracks with recycled rubber materials, a doctoral dissertation, UNIVERSITA DEGLI STUDI DI NAPOLI FEDERICO II, Napoli, Italy
  5. Dan Larsson (2004) A study of the track degradation process related to changes in railway traffic, Lulea University of Technology, JvtC - Lulea Railway Research Centre Division of Operation and Maintenance Engineering.
  6. Lopez Pita (2001) The vertical stiffness of the track and the deterioration of high-speed lines. Rev., Obras Pulicas, Center for Innovation in Transport (CENIT), Technical University of Catalonia, Barcelona, Spain, pp. 7-26.