DOI QR코드

DOI QR Code

다니엘 리베스킨트 건축의 역동성에 적용된 상대적 균형감 - 뮤지엄 건축을 중심으로 -

Counterbalance applied to the Dynamics of Daniel Libeskind's Architecture - Focused on Libeskind Museums -

  • 이다경 (한성대학교 일반대학원 인테리어디자인전공) ;
  • 조자연 (한성대학교 예술대학 인테리어디자인학과)
  • 투고 : 2014.12.31
  • 심사 : 2015.02.24
  • 발행 : 2015.02.28

초록

This study aims to disclose the dynamics of Daniel Libeskind Museums by the principles of counterbalance. Balance as a dynamic concept is the settlement of instability and tension and to draw overall sense of balance by controlling new perception elements that may cope with the unbalance elements. This is based on balancing compensation and can be explained as a counterbalance. Daniel Libeskind, a representative architect of deconstructivism, creates dynamic space by using oblique lines on the plane. The study was carried out under the assumption that this space would be designed under the certain principles rather than the result of momentary feelings and the analysis was conducted by the counterpoint of music and counterbalance. As a result, Daniel Libeskind balances in a way of forming the mutual right angle by using oblique lines which cancel out the unbalance in plane composition or making the same angle based on vertical / horizontal axis. Counterbalance has been achieved in the section and elevation as well as plane and complex and diverse oblique lines were worked under the constant principle not accidental results. The axes of Daniel Libeskind's architecture have been known to follow contextualism with symbolism and historicity but it was found that a design technique considering counterbalance was used in the overall control.

키워드

참고문헌

  1. 김홍인, 선법 대위, 초판, 현대음악출판사, 서울, 2007
  2. 동정근 편저, 조형구성심리, 초판, 태림문화사, 서울, 1993
  3. 월간미술, 세계미술용어사전, 초판, 출판사월간미술, 서울, 1998
  4. 유희준, 건축공간과 형태의 이해, 초판, 문운당, 서울, 2007
  5. Daniel Libeskind and Paul Goldberger, Counterpoint: Daniel Libeskind, 1st ed., Random House Inc, New York, 2008,
  6. Bruno Zevi, Architecture as Space, 공간으로서의 건축, 최종현외 역, 2판, 세진사, 서울, 1974
  7. D. Libeskind, Breaking Ground, 낙천주의 예술가, 하연희 역, 초판, 마음산책, 서울, 2006
  8. Rudolf Arnheim, Art and Visual Perception, 미술과 시지각, 김춘일 역, 중판, 미진사, 서울, 1995
  9. 김영희, 20세기 건축과 음악의 상관성에 관한 연구, 실내디자인학회논문집 제9권 4호, 2000
  10. 송진호, 다니엘 리베스킨트의 건축 공간사고와 디자인 수법에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2011
  11. 안지혜, 메를로-퐁티 '살(flesh)'로 본 다니엘 리베스킨트의 건축공간, 대한건축학회논문집 23권 3호, 2007
  12. 유희준, 건축 디자인상의 상대적 균형감의 활용에 관한 연구, 대한건축학회논문집 13권 4호, 1997
  13. 이도희, 다니엘 리베스킨트의 건축적 사고와 표현 특성에 관한 연구, 실내디자인학회논문집 13권 1호, 2004
  14. 이영선 외, 다니엘 리베스킨트 건축공간에 나타난 잠재적 선에 관한 연구, 실내디자인학회논문집 22권 2호, 2013
  15. http://www.pscohen.com/
  16. http://www.zaha-hadid.com/