Abstract
As the cloud services, the underlying technology of the digital convergence environment, have been widely adopted in the business, personal information protection has been recognized as one of the major issues to resolve. When cloud services are used to process the personal information, the personal information protection law speculates the establishment of a contract or service level agreement(SLA). This research presents 7 privacy indicators and 13 metrics which can be included in cloud SLA, based on the analysis of related regulation and standards and the SMART(Specific, Measurable, Action-oriented, Relevant and Timely) model. The proposed indicators are examined using the Focus Group Interview method in terms of materiality and feasibility. The results show that all the proposed indicators are meaningful and useful.
디지털융합 환경의 기반 기술인 클라우드 컴퓨팅이 확산되면서 개인정보보호가 중요한 이슈로 대두되고 있다. 국내 개인정보보호법에서도 개인정보처리자가 클라우드 컴퓨팅을 통해 개인정보를 처리하는 경우, 계약서 또는 서비스 수준 협약(SLA, Service Level Agreement) 작성을 명시하고 있으나 일반적인 클라우드 SLA에서는 주로 가용성 측면의 지표가 포함되어있으며 개인정보보호에 대한 지표는 찾아보기 어렵다. 본 논문에서는 클라우드 환경에서의 개인정보보호 대책 분석 및 SMART 모델 활용을 통해 SLA에 포함할 수 있는 총 7개의 개인정보보호 지표와 13개의 척도를 개발하였다. 도출 된 지표는 전문가 그룹을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하여 중요도 및 실현 가능성을 평가하였다. 본 논문은 클라우드 환경에서의 개인정보보호 대책 확립과 향후, 개인정보보호 수준 측정을 위한 자료로 활용될 것으로 기대된다.