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Emergence of Social Networked Journalism Model: A Case Study of Social News Site, "wikitree"

소셜 네트워크 저널리즘 모델의 출현: 소셜 뉴스사이트, "위키트리" 사례연구

  • Seol, Jinah (Department of Media Arts & Sciences, Korea National Open University)
  • Received : 2014.09.23
  • Accepted : 2014.11.04
  • Published : 2015.02.28

Abstract

This paper examines the rising value of social networked journalism and analyzes the case of a social news site based on the theory of networked journalism. Social networked journalism allows the public to be involved in every aspect of journalism production through crowd-sourcing and interactivity. The networking effect with the public is driving journalism to transform into a more open, more networked and more responsive venue. "wikitree" is a social networking news service on which anybody can write news and disseminate it via Facebook and Twitter. It is operated as an open sourced program which incorporates "Google Translate" to automatically convert all its content, enabling any global citizen with an Internet access to contribute news production and share either their own creative contents or generated contents from other sources. Since its inception, "wikitree global" site has been expanding its coverage rapidly with access points arising from 160 countries. Analyzing its international coverage by country and by news category as well as by the unique visit numbers via SNS, the results of the case study imply that networking with the global public can enhance news traffic to the social news site as well as to specific news items. The results also suggest that the utilization of Twitter and Facebook in social networked journalism can break the boundary between local and global public by extending news-gathering ability while growing audience's interest in the site, and engender a feasible business model for a local online journalism.

이 연구는 글로벌 저널리즘 환경에서 부상한 소셜 네트워크 저널리즘의 제 가치를 검토하고, 네트워크 저널리즘 이론을 토대로 국내 소셜 뉴스 사이트인 '위키트리'의 사례를 분석하였다. 소셜 네트워크 저널리즘은 공중으로 하여금 크라우드 소싱과 상호작용을 통해 저널리즘 생산의 모든 측면에 관여할 수 있도록 허용한다. 공중과의 네트워킹 효과로 인해 저널리즘은 더욱 개방적이고, 더욱 연결되며, 더욱 즉각적인 반응을 촉발시키고 있다. '위키트리'는 누구나 페이스북과 트위터를 통해서 뉴스를 작성하고 배포할 수 있는 소셜 네트워킹 뉴스서비스이다. 위키트리는 개방형소스 프로그램으로 운영되면서 '구글번역기'를 사용해 자동적으로 모든 뉴스 콘텐츠를 전환시키고, 인터넷 접근이 가능한 글로벌 시민이라면 누구나 뉴스생산에 기여할 수 있게 하며, 자신만의 창의적인 콘텐츠나 다른 정보원으로부터 생성된 콘텐츠를 공유할 수 있도록 허용한다. 초창기부터 '위키트리 글로벌' 사이트는 160개국에서 생성되는 접속 포인트들로 인해 급속하게 보도범위를 확장하고 있다. 이 연구는 위키트리 글로벌 사이트의 국제 커버리지를 국가별, 뉴스유형별로 분석함으로써 SNS를 활용해 글보벌 공중을 연결하는 것이 특정한 뉴스 아이템들뿐만 아니라 소셜뉴스 사이트의 뉴스 트래픽을 향상시킬 수 있음을 암시하고 있다. 또 다른 연구결과는 소셜 네트워크 저널리즘에서 트위터와 페이스북의 활용이 뉴스사이트에 대한 수용자들의 관심을 증대시킬 뿐만 아니라 뉴스수집의 능력을 확장시킴으로써 지역공중과 글로벌 공중 사이의 경계를 허물고 지역 온라인 저널리즘에 실현가능한 사업모델을 창출할 수 있음을 시사한다.

Keywords

References

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