DOI QR코드

DOI QR Code

A Quantitative Approach for the Extraction of Fusion-required Academic Field in the Architecture and Urban Sectors: focused on the Expert Survey

건축·도시분야의 융복합 대상 학문분야 도출을 위한 방법론적 접근 - 전문가 설문조사를 중심으로 -

  • 유승규 (한양대학교 일반대학원 건축공학과) ;
  • 김재준 (한양대학교 건축공학부) ;
  • 여옥경 (한양사이버대학교 부동산학부)
  • Received : 2014.11.06
  • Accepted : 2015.01.20
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is to extract fusion-required academic fields and fusion priority based on the various relationship between other academic fields and architecture urban academic fields. Initial set of academic fields were gathered through practical worker-oriented survey (respondents: 254) in related academic fields. Then final set of academic fields (21 fields, 120 subjects) were reclassified through investigation of previous studies and cases of other fusion education. The result of this study is based on the expert survey (respondents: 37). Research finding are as follow, the first is that the sector-1 academic fields (economics, energy and resources, business management, environment, law) had high practical usability, academic relationship, expected effect. So these academic fields could be consider a fusion firstly. The second is that the sector-3 academic fields (electronics, mechanical engineering, medical engineering) had low practical usability, academic relationship, relatively high expected effect. According to this result, sector-3 academic fields could be consider a fusion in mid- and long-term point of view. The last is that the sector-2 academic fields (information and communication technology, human sensibility ergonomics) had low practical usability, intermediate academic relationship, slightly high expected effect. Therefore sector-2 academic fields could be consider a fusion in mid- short-term point of view.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국교육학술정보원

References

  1. 국토교통부, 해외 건설인력 수요예측 및 공급방안 연구, 연구용역보고서, 2013
  2. 권영상, 엄운진, 한국적 도시설계 패러다임에 관한 연구, 건축도시공간연구소, 안양시, 2008
  3. 김성숙, 미술.과학교과가 융합된 교수학습방안, 경인교육대학교 교육대학원, 교육학석사학위논문, 2011
  4. 김지현, 대학기초교양교육의 재개념화, 교육원리연구, 제12권, 제2호, p.p.115-151, 2007
  5. 김혜영, 융합교육의 체계화를 위한 융합교육의 방향과 기초융합교과 설계에 대한 제언, 교양교육연구, 제7권, 제2호, p.p.11-38, 2013
  6. 손동현, 새로운 교육수요와 교양기초교육, 교양교육연구, 제1권, 제1호, p.p.107-123, 2007
  7. 신동우, 건축교육에 대한 단상(斷想), 대한건축학회지, 제57권, 제10호, p.p.4-6, 2013
  8. 신성우, 건축학교육과 공학교육 분리의 득과 실, 대한건축학회지, 제50권, 제8호, p.p.15-16, 2006
  9. 양미경, 교과 통합지도의 의의 및 방법적 원리 탐색, 한국교육학회, 제35권, 제4호, p.p.111-132, 1997
  10. 윤준선, 산업인력 수급과 건축공학 교육, 대한건축학회지, 제58권, 제4호, p.p.37-41, 2014
  11. 이병욱,디지털 융합을 위한 교과과정 연구, 한국인터넷 정보학회 학술발표대회 논문집, 제2010권, 제6호, p.p.537-540, 2010
  12. 전재열, 건축공학교육의 개선방향, 대한건축학회지, 제55권, 제6호, p.p.22-25, 2011
  13. 전진영, 융복합시대의 건축인문학, 대한건축학회지, 제58권, 제7호, p.p.56-57, 2014
  14. 최정인, 공연영상 융합교육 현황과 콘텐츠 제작, 다문화콘텐츠연구, 제4권, p.p.56-69, 2008
  15. 허영주, 대학 융합교육의 문제점과 개선방안 탐색, 교육종합연구, 제11권, 제1호, p.p.45-79, 2013
  16. 홍병선, 대학교육에 대한 사회적 요구와 대안 모색-교육경쟁력 강화를 위한 융합교과목 개발, 교양교육연구, 제3권, 제2호, p.p.51-78, 2009
  17. Milter, R., and Stinson, J. Using Lotus Notes to Facilitate Action Learing , The 6th Annual Business/Economics Teaching Conference Preceeding, Chicago, IL, Nov.10, 1995
  18. Oxford Economics, Global Construction 2025: A Global Forecast for the Construction Industry to 2025, Global Construction Perspectives Ltd, 2013
  19. 대학알리미, http://www.academyinfo.go.kr/