DOI QR코드

DOI QR Code

Travel Behaviors and Satisfaction of Korea Incentive Tourist -Focusing on Differences of Incentive Tourists from China, Japan, and Thailand-

방한 인센티브여행 참가자의 여행행태 및 만족도 분석 -중국, 일본, 태국 참가자들의 차이를 중심으로-

  • 김주연 (신한대학교 글로벌관광경영학과) ;
  • 민민홍 (한국관광공사 코리아MICE뷰로) ;
  • 안경모 (경희대학교 관광대학원)
  • Received : 2014.09.01
  • Accepted : 2015.01.21
  • Published : 2015.02.28

Abstract

Since companies and organizations prefer tour for awards, incentive tour market has been increasing recently. Many countries are putting a lot of effort to attract incentive tourists. This research has investigated incentive tourists from China, Japan, and Thailand, focusing on strength and satisfaction of Korea Tourism, also expenditure during incentive tour. As a result, 'shopping' marked high score from three nation tourists and showed differences among three countries. While Japanese tourist showed high satisfaction with food, Chinese expressed low satisfaction, Also, with regard to expenditure, Chines tourists spent more than Japanese and Thailand ones.

최근 기업의 동기부여 수단으로 인센티브여행이 선호되면서 그 시장은 괄목할 만큼 성장하고 있으며, 여러 국가들은 인센티브여행을 유치하기 위한 노력을 기울이고 있다. 본 연구는 중국, 일본, 태국, 세 국가의 방한 인센티브여행자들을 대상으로 한 실증조사를 통해 방한 인센티브여행의 경쟁력과 수용태세를 파악하였다. 또한, 이들이 인식하는 한국에 대한 이미지와 인센티브여행에서 지출한 경비도 알아보았다. 분석결과, 세 개 국가 응답자들 모두 한국여행의 장점으로 '쇼핑'을 응답하였으며, 국가 간 다른 인식차이를 보였다. 방한 인센티브여행에 대한 만족에 있어서도, 일본여행객들은 한국여행에서 '음식'에 대해 가장 만족한 반면, 중국여행객들은 낮은 만족을 나타내는 등 국가 간 차이를 나타냈다. 그리고, 여행지출액에 있어서도 중국여행객들의 지출액이 가장 높게 나타났다.

Keywords

References

  1. 박의서, MICE산업의 이해, 서울:학현사, 2005.
  2. http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2014&no=976540
  3. http://www.ajunews.com/view/20140708111430286
  4. 유명희, "기업의 인센티브여행 제시가 조직몰입 및 직무성과에 미치는 영향연구", 관광학연구, 제31권, 제5호, pp.419-436, 2007.
  5. 문명회, 이미혜, "인센티브여행 참가자의 심리적 체험이 직무성과에 미치는 영향연구", 관광학연구, 제33권, 제3호, pp.247-265, 2009.
  6. 이은수, "MICE 참가동기와 연계관광프로그램의 선호도분석", 관광연구, 제20권, 제1호, pp.1-19, 2005.
  7. 류시영, 정병웅, "인센티브여행체험에 대한 가치지각과 삶의 만족", 관광연구저널, 제26권, 제2호, pp.57-71, 2012.
  8. 임복순, "중국 관광시장 규모와 인센티브여행 시장 현황", CHINA연구 15집, pp.355-386, 2013.
  9. 이현주, 양광식, "한류문화콘텐츠가 관광지이미지와 방한의도에 미치는 영향연구 -중국인 방한관광 잠재수요자를 중심으로-", 한국외국어대학교 중국연구, 제54권, pp.123-143, 2012.
  10. W. Gartner, "Temporal influences on image change. Annals of Tourism Research," Vol.13, No.4, pp.635-644, 1986. https://doi.org/10.1016/0160-7383(86)90006-X
  11. P. C. Fakaye and J. L. Crompton, "Image difference between prospective, first-time, and repeat visitors to the Lower Rio Grande Valley," Journal of Travel Research, Vol.30, No.2, pp.10-16, 1991. https://doi.org/10.1177/004728759103000202
  12. A. Beerli and J. D. Martin, "Factors influencing destination image," Annals of Tourism Research, Vol.31, No.3, pp.657-681, 2004. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.01.010
  13. C. M. Echtner and J. R. B. Ritchie, "The meaning and measurement of destination image," Journal of Tourism Studies, Vol.2, No.2, pp.2-12, 1991.
  14. 이익수, "지각된 관광지 이미지가 태도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제2호, pp.423-431, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.2.423
  15. S. Baloglu and K. McCleary, "A model of destination image formation," Annals of Tourism Research, Vol.6, No.4, pp.868-897, 1999.
  16. 박노현, 윤유식, 양정임, "해외여행지의 관광이미지 포지셔닝 비교연구: 신혼여행자를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제6호, pp.472-485, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.6.472
  17. 한국관광공사, MICE 목적지 인지도 조사, 2013.
  18. 문화체육관광부, 외래관광객 실태조사, 2013.
  19. 최승일, "관광상품의서비스품질이고객만족재구 매의도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국콘텐츠학회추계종합학술대회, pp.733-736, 2007.
  20. 지봉구, "관광목적지 선택속성이 관광만족, 재방문 및 구전에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회 춘계종합학술대회 논문집, 제7권, 제1호(하), pp.1049-1054, 2009.