DOI QR코드

DOI QR Code

The Characteristics of a Career Counseling Network on Gifted Students of Science and general students

과학 영재와 일반 학생의 진로 상담 네트워크 특성

  • Received : 2014.12.14
  • Accepted : 2015.02.27
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine social influence of the counselors on the network for a career counseling on gifted students of science and general students. This study collected data from 151 gifted students of science and 212 general students. The collected data was analyzed by the social network analysis. The results are as follows: First, we found that mother had the highest centrality indicators and teacher had the lowest centrality indicators on the career counseling network in both groups. And the max-flow indicators from mothers to teachers were the lowest on the career counseling network, on other hand; general students had lower centrality indicators than gifted students of science. Second, father was the most obvious counselor to cover for mother, on the hand, teacher was the worst counselor to cover for mother on the career counseling network. The gifted students group of science had less difficulty to cover for mother than the general students group. While teacher had the highest limits to information exchange on the career counseling network in both groups, mother had the lowest limits. As the result, we can conclude that mother played a key role on the career counseling network in gifted students of science and general students, while teachers was excluded from the career counseling network of students. Therefore, it is necessary to connect systematically parents with teachers for leading effectively students to their career; also government needs to build a career counseling system for this.

본 연구의 목적은 과학 영재와 일반 학생이 진로 상담을 위해 구성하는 네트워크에서 상담자들 사이의 사회적 영향력을 알아보는 것이다. 이를 위해 과학 영재 151명과 일반 학생 212명을 대상으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 사회연결망 분석법을 활용하여 분석하였고, 그 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 두 집단의 진로 상담 네트워크에서 모두 어머니의 중심성 지표가 가장 높았고, 선생님이 가장 낮았다. 또한, 진로 상담 네트워크에서 어머니로부터 선생님에 이르는 최대 흐름 지표가 가장 낮았고, 과학 영재에 비해 일반 학생의 지표가 현저히 낮았다. 둘째, 진로 상담 네트워크에서 어머니의 역할을 가장 쉽게 대신할 수 있는 상담자는 아버지이고, 선생님은 그 역할을 대신하기에 가장 곤란하다. 그리고 그 정도는 일반 학생 집단 보다는 과학 영재집단에서 작게 나타났다. 진로 상담 네트워크에서 정보 교환의 제약성은 두 집단에서 모두 선생님이 가장 높고, 어머니가 가장 낮게 나타났다. 이상의 결과로부터 과학 영재와 일반 학생들의 진로 상담 네트워크에서 어머니가 가장 중심적인 역할을 하는 반면, 선생님들은 학생들의 진로상담 네트워크에서 가장 소외되고 있었다. 그러므로 학생들에게 효율적인 진로 지도를 위해서는 부모님과 선생님의 체계적인 연결이 절실히 필요하며, 이를 위한 진로 상담 시스템의 구축이 요구된다.

Keywords

References

  1. 김용학(2011). 사회 연결망 분석. 서울: 박영사.
  2. 박한우, Leydesdorff, L.(2004). 한국어의 내용분석을 위한 KrKwic 프로그램의 이해와 적용:Eaum.net에서 제공된 지역혁신에 관한 뉴스를 대상으로. Journal of the Korean Data Analysis Society, 6(5).
  3. 손동원(2010). 사회 네트워크 분석. 서울: 경문사.
  4. 심재영, 박은영(2003). 과학 영재의 진로의식 변화 연구: 1996년-2003년. 영재교육연구, 13(2), 95-112.
  5. 영재교육진흥법(2000). 영재교육진흥법 법률 제 6215호.
  6. 이경옥(2012). 초등학생 대상 진로상담프로그램의 중재변인별 효과에 대한 메타분석. 한국초등교육, 23(1), 1-17.
  7. 이수상(2012). 네트워크 분석 방법론. 서울: 논형.
  8. 이재윤(2006). 계량서지적 네트워크 분석을 위한 중심성 척도에 관한 연구, 한국문헌정보학회지, 40(3), 191-214. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2006.40.3.191
  9. 이재호, 최승희(2014). 초등정보과학영재와 일반학생의 진로발달 및 직업관 인식에 대한 조사 연구. 영재교육연구, 24(4), 613-628. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.4.613
  10. 임찬오(2003). 국내 집단 진로지도 및 상담 프로그램의 효과에 관한 메타분석. 청소년상담연구, 11(2), 3-11.
  11. 정덕호, 박선옥, 유효현, 박정주(2014). 과학영재를 둔 어머니들의 영재성에 대한 인식. 영재교육연구, 24(4), 561-576. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.4.561
  12. 태진미(2009). 영재부모 지원의 새로운 접근. 영재교육연구, 19(2). 303-332.
  13. 한기순(2006). 과학영재교육원을 통해서 본 영재교육의 가능성과 한계. 교육인류학연구, 9(1). 123-151.
  14. Bonacich, P.(1987). Power and Centrality: A Family of Measures. American Journal of Sociology, 92, 1170-1182. https://doi.org/10.1086/228631
  15. Burt, R. (1992). Structural holes: the social structure of competition. Harvard University Press.
  16. Fredricson, R. H.(1986). Preparing gifted and talented students for the world of work. Journal of Counseling and Development, 64, 556-557. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1986.tb01201.x
  17. Freeman, L.(1979). Centrality in social networks conceptual classification. Social Networks, 1(3), 215-239. https://doi.org/10.1016/0378-8733(78)90021-7
  18. Silverman, L. K.(2008). 영재상담[Counseling the Gifted and Talented]. 이미순 역. 서울: 박학사.
  19. Swanson, R. A. (1995). Human resource development: Performance is the key. Human Resource. Development Quarterly. Q(2), 207-213.