Abstract
Various services such as IPTV(Internet Protocol TV), Internet Telephony are provided through multiple ISPs(Internet Service Providers) as ICT technologies are evolving. This paper suggests that the end-to-end Internet service quality evaluation method, which is optimized for domestic environment based on international standards. The end-to-end service quality determines the quality of IPTV and Internet Telephony services and is critical factor for subjective quality as well. As a result, time delay, jitter and packet loss rate are three elements for the quality evaluation. It is also shown that these factors can be predicted with traditional statistical method by sharing minimum amount of information between ISPs.
ICT 기술의 발전으로 인해 IPTV, 인터넷 전화 등 다양한 서비스가 인터넷 기반으로 제공되고, 이러한 서비스가 다수의 사업자 망을 통해 전달되고 있다. 본 연구는 이러한 네트워크 환경에서 서비스의 품질에 가장 많은 영향을 미치고 이용자의 주관적 품질 판단에 결정적인 역할을 하는 종단간 인터넷 서비스 품질 평가에 관해 국제 표준을 기반으로 국내 실정에 적합한 평가 방안을 제시한다. 이 결과, 시간지연, 지연변이, 패킷 손실률이 품질 평가 지표로 선정되었으며 인터넷 서비스 제공자들 간에 정보 공유를 최소화하면서 이를 예측할 수 있는 방안을 전통적인 통계방법을 사용하여 제시한다.