Abstract
In this research the problems and ways to improve the three mural villages and how to make use of digital contents have been sought. Three ways of solutions were searched for the problems. Firstly, The geographical and cultural advantages of the villages were not in practical use, so in long term, making proper brands of the villages is recommended. Secondly, most of the paintings are wall paintings. So in the aspects of esthetics, more wall paintings are encouraged to be made with ceramic works. Lastly, there should be various festivals in connection with the villages. Various smart phone applications should be prepared for easier use of digital contents such as sights, foods, and accommodation, Mural villages have become one of attractions for both local and foreign tourists. More tourists should feel free to visit the mural villages.
본 연구는 벽화마을 3곳을 중심으로 문제점과 발전방향을 모색하고 디지털 콘텐츠 활용 방안을 제시하였다. 논의는 크게 세 가지 관점에서 이루어졌다. 첫째, 현재의 벽화마을은 지리적 문화적 이점을 살릴 수 있는 정체성을 갖추지 못하고 있는 실정이다. 중장기적으로 볼 때, 브랜드화가 대안이 되어야 한다. 둘째, 미적 측면에서 보았을 때, 대부분의 벽화마을은 페인팅벽화 위주로 되어 있다. 도자 벽화가 활성화 되어야 한다. 셋째, 관광연계성의 측면에서 보았을 때, 다양한 행사와 축제가 있어야 한다. 또한 관광객이 스마트폰 앱을 활용하여 벽화의 위치와 주변의 볼거리, 먹거리, 숙박, 편의시설을 쉽게 접할 수 있는 디지털 콘텐츠화가 이루어져야 한다. 벽화마을은 이제 내외국인의 탐방 주제로 자리를 잡아가고 있다. 보다 많은 관광객이 벽화마을을 찾는다면 지역 경제에도 도움이 될 것이며, 벽화마을에 사는 주민에게는 자긍심을 심어줄 것이다.