DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship between Changes of Patient Safety & Medical Service Quality and Changes of Management Activity after Medical Institution Accreditation: Mental Hospitals and Geriatric Hospitals

의료기관 인증 후 환자안전 및 질 관리 변화와 경영활동 변화 간의 관계: 정신병원과 요양병원 대상

  • 이영환 (동주대학교 재활요양관리과) ;
  • 임정도 (부산가톨릭대학교 병원경영학과)
  • Received : 2014.11.17
  • Accepted : 2015.01.09
  • Published : 2015.01.28

Abstract

This study was to investigate the relationship between safety & quality management changes of patient and changes in management activities based on hospital workers in five mental hospitals and five geriatric hospitals which should be required medical certifying authorities. As a result of the research study, participation whether or not of certification service of mental hospital & geriatric hospital workers was positive correlation to improve change of 'Performance level of Safety Activities for the patient' 'Provide the High Quality Medical Service for the patient' 'Respect the Rights and Responsibility of the patient' 'Performance level of Infection Control Activities' out of contents of Patient Safety & Medical Service Quality. Also developmental changes of Safety Activities for the patient Hospital Quality for the patient Rights and Responsibility of the patient out of contents of Patient Safety & Medical Service Quality need to the Capacity Management Activities through Education and training, and Medical System & Evaluation of Management Provide the High Quality Medical Service for the patient out of contents of Patient Safety & Medical Service Quality need to the need to the Customer Orientation Process.

본 연구는 의료기관 인증제의 의무 대상인 정신병원과 요양병원을 대상으로 환자안전 및 질 변화와 경영활동의 변화 간의 관계에 대해 의료기관 인증을 받은 5개 정신병원과 5개 요양병원에 근무하는 종사자들을 대상으로 조사 연구한 결과, 정신병원과 요양병원 종사자들의 인증업무 참여유무는 환자안전 및 질 관리 변화 측정내용 중 '안전보장활동 수행정도' '환자를 위한 양질의 의료서비스 제공정도' '환자의 권리와 책임에 대한 존중정도' '감염발생 위험예방 위한 감염관리활동 수행정도'의 향상 변화에 유의하게 긍정적인 상관관계를 보였다. 그리고 환자안전 및 질 관리 내용 중 안전보장활동 지속적인 질 향상 활동 환자의 권리와 책임에 대한 존중의 지속적인 발전적 변화를 추구하기 위해서는 교육훈련을 통해서 조직구성원들의 역량을 강화시키는 경영활동이 필요하며, 진료전달 체계와 평가의 관리 환자를 위한 양질의 의료서비스 제공의 지속적인 발전적 변화를 위해서는 고객지향성 업무프로세스를 사회 환경의 변화에 맞추어 추구하는 경영활동이 필요함을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. https://www.koiha.or.kr/home/system/system.jsp
  2. http://www.moleg.go.kr Korea's Medical Law, 58;1
  3. 석승한, 의료의 질 향상을 위한 의료기관 평가 인증제 발전방안, 보건복지포럼, pp.39-47, 2013.
  4. 우정식, 병원인증제도가 리더십, 조직문화, 병원 경영활동 및 성과에 미친 영향, 을지대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.
  5. 김희래, 의료기관 인증제가 환자안전과 의료의 질향상, 조직문화 및 병원경영 활동에 미친 영향, 연세대학교 보건대학원, 석사학위논문, 2012.
  6. 이혜승, 병원종사자의 의료기관인증제도에 관한 인식도 연구, 원광대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.
  7. 연영란, "의료기관인증이 병원 근로자가 지각 하는 환자안전과 질, 직무만족 및 조직몰입에 미치는 효과", 한국산학기술학회논문지, 제14권, 제4호, pp.1820-1829, 2013. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.4.1820
  8. D. Greenfield and J. Braithwaite, "Health Sector Accreditation Research: A Systematic Review," International Journal for Quality in Health Care, Vol.2, No.3, pp.172-183, 2008.
  9. A. Alkhenizan and C. Shaw, "Impact of Accreditation on the Quality of Healthcare Services: A Systematic Review of the Literature," Ann Saudi Med, Vol.31, No.4, pp.407-416, 2011. https://doi.org/10.4103/0256-4947.83204
  10. C. A. Peterson, "Management, Faculty, and Accreditation Outcomes: A survey of physical therapy faculty and program directors," Journal of Physical Therapy Education, Vol.17, No.2, pp.22-31, 2003. https://doi.org/10.1097/00001416-200307000-00004
  11. M. P. Pomey, A. P. Contandriopoulos, P. Francois, and D. Bertrand, Accreditation: A Tool for Organizational Change in Hospitals?," International Journal of Health Care Quality Assurance, Vol.17, No.3, pp.113-124, 2004. https://doi.org/10.1108/09526860410532757
  12. 이혜승, 양유정, "의료기관 인증제도가 구성원 만족도와 병원운영 효과에 미치는 영향", Vol.12, No.1, pp.431-443, 2013. https://doi.org/10.14400/JDPM.2014.12.1.431
  13. 박미정, 김인숙, 함영림, "병원 의료종사자의 환자안전관리 중요성 인식 측정도구 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제5호, pp.333-339, 2013.
  14. 전제란, "의료기관에서 Balanced Scorecard를 이용한 성과측정", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제4호, pp.255-262, 2009.
  15. 김영주, 병원종사자의 자가 평가에 근거한 국내 의료기관들의 국제병원 인증 기준, 인제대학교 보건대학원, 석사학위 논문, 2009.
  16. 정하윤, 정윤경, "요양병원 간호사의 병원감염관리에 대한 인지도와 수행도", 보건의료산업학회논문지, 제7권, 제4호, pp.131-141, 2013. https://doi.org/10.12811/kshsm.2013.7.4.131

Cited by

  1. Complex impact of Patient Safety and Medical Quality on Hospital Management Activities due to Healthcare Accreditation Adoption vol.13, pp.7, 2015, https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.7.283
  2. Effects of Psychiatric Nurses' Perception of the Healthcare Accreditation System and Safety Climate on Patient Safety Management Activities vol.25, pp.4, 2016, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2016.25.4.375
  3. Nurses' Perception of Accreditation, Awareness and Performance of Infection Control in an Accredited Healthcare System vol.22, pp.2, 2016, https://doi.org/10.11111/jkana.2016.22.2.167