경상북도 귀농·귀촌정책의 문제점과 개선방안

Problems and Improvements of Urban-to-rural Migration Policy in Gyeongbuk Province

  • 이철우 (경북대학교 지역개발연구소/지리학과) ;
  • 박순호 (대구교육대학교 사회교육과)
  • Lee, Chul Woo (Director of Institute of Regional Development/Department of Geography, Kyungpook National University) ;
  • Park, Soon Ho (Department of Social Studies Education, Daegu National University of Education)
  • 투고 : 2015.12.18
  • 발행 : 2015.12.31

초록

본 연구는 경상북도의 귀농 귀촌정책의 실태와 특성 그리고 문제점을 분석하고 그 개선방안을 제시하였다. 경상북도는 전국 최초로 관련 조례를 제정하고, 중앙정부 지원 사업 외에 독자적인 사업의 영역을 확대한 결과, 지원 사업에 대한 만족도가 상대적으로 높은 지역이다. 그러나 귀농 귀촌 지원 정책의 문제점으로는 중앙정부 및 산하 기초지자체와의 역할분담과 관련 부서간의 연계성 부족, 지역특성 및 귀농 귀촌인(세대)의 속성을 제대로 반영하지 못하였고, 은퇴자 계층을 중심으로 한 귀촌인의 정책적 수요에 제대로 대처하지 못한점 등을 들 수 있다. 이에 대한 개선방안으로는 기존의 정책 주체 외에 귀농 귀촌인를 포함하는 거버넌스 체계를 구축하고, 이것이 지역에 제대로 뿌리내릴 수 있는 사업을 제도화하여야 한다. 그리고 경제적 물리적 지원중심의 접근방식에서 탈피하여, 적응주기별 차별화된 프로그램과 귀촌인을 위한 '비농업 농촌형 일자리' 및 농촌지역사회에 공헌할 수 있는 전문역량강화 지원 프로그램을 개발하여야 할 것이다.

This study explores the status, characteristics and problems of urban-to-rural migration policy in Gyeongbuk Province, and suggests some improvements based on this analysis. Gyeongbuk Province enacted local ordinances related to urban-to-rural migration for the first time in Korea, and has expanded the area of its own projects in addition to the central government's support projects. Consequently, the degree of satisfaction for the support projects in Gyeongbuk Province is higher than in other provinces. Problems of the support projects for urban-to-rural migration are the lack of role sharing between central and lower level local government, and the lack of connectivity among the relevant departments; the non-reflection of regional characteristics and attributes of urban-to-rural migrants (household); and the insufficient satisfaction of policy demands by non-agricultural urban-to-rural migrants. Improvements for these problems include establishing governance that involves urban-to-rural migrants in addition to the existing policy actors, and institutionalizing the project to properly embed this governance in the region. In addition to economic and physical support, diverse programs based on the adaptive cycle, 'non-agricultural rural jobs' for nonagricultural urban-to-rural migrants, and support programs for professional competency enhancement contributing to rural communities should be developed.

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