Abstract
This paper presents a vehicle detection system using the video as a input image what has moving of vehicles.. Input image has constraints. it has to get fixed view and downward view obliquely from top of the road. Road detection is required to use only the road area in the input image. In introduction, we suggest the experiment result and the critical point of motion history image extraction method, SIFT(Scale_Invariant Feature Transform) algorithm and histogram analysis to detect vehicles. To solve these problem, we propose using applied Gaussian Mixture Model(GMM) that is the Vehicle Detection GMM(VDGMM). In addition, we optimize VDGMM to detect vehicles more and named VDGMM 2.0. In result of experiment, each precision, recall and F1 rate is 9%, 53%, 15% for GMM without road detection and 85%, 77%, 80% for VDGMM2.0 with road detection.
본 연구에서는 레이더 검지 시스템과 통합하여 적용하기 위해 도로 위를 이동하는 자동차의 영상을 입력 받아 자동차를 검출하는 방법을 제안한다. 입력 영상의 제약조건이 있다. 도로 위에서 아래 방향을 비스듬히 내려 보는 고정된 시야를 가져야한다는 점이다. 주어진 영상 중 도로 영역만을 이용하기 위해 도로 영역을 관심영역으로 검출해 적용한다. 서론에서는 도로 영역 내에서 차량 검출을 위해 사용한 모션 히스토리 이미지 추출 방법, SIFT(Scale-Invariant Feature Transform) 알고리즘, 히스토그램 분석 등을 적용한 실험결과와 이에 대한 한계점을 제시했다. 이를 해결하기 위해서 가우시안 혼합 모델(GMM, Gaussian Mixture Model)의 응용을 제안한다. 가우시안 혼합 모델 알고리즘을 응용한 차량 검출 GMM(VDGMM, Vehicle Detection GMM)과 이를 차량 검출에 더 최적화한 차량 검출 GMM 2.0을 설명하고, 차량 검출 GMM 2.0을 적용한 실험결과 및 결론을 제시한다. 도로 영역 검출 없이 GMM을 적용한 결과는 정확율, 재현율, F1이 각각 9%, 53%, 15%이었고, 도로 영역 검출 후 차량 검출 GMM 2.0을 적용한 결과는 각각 85%, 77%, 80%로 많은 차이를 보였다.