Abstract
Recently, the usage of the satellite is increased more and more in the areas that are communication, weather, marine, optical, radar etc. The functions of the Satellite are evolving from passive transponder to active transponder by the developing of a technology. Advanced countries in satellites install the DCAMP for increase of bandwidth efficiency, improvement of QoS by interference rejection. DCAMP includes many digital components in order to implement functions. Thus, these kinds of active transponders consume much more power compared to passive transponder and then increase the heat. In this paper, we discuss the TVAC test result of DCAMP in EQM(Engineering Qualification Model) level. The paper shows the test results of digital gain control in order to verify DCAMP status under the TVAC test. In addition, the temperature and heat condition of main components from viewpoint of derating will be treated through the official environment test for qualification.
오늘날 위성은 통신, 기상, 해양탐사, 광학, 레이다등 민수분야에서 군사분야까지 폭넓게 적용되어 그 유용성이 점점 더 증가되고 있다. 또한, 부품기술의 발달로 위성 전장품의 기능도 더욱 능동적인 형태로 진화되고 있다. 위성선진국에서는 통신위성의 중계기 효율을 증가시키고, 간섭신호를 제거하여 가입자 서비스 품질을 유지하기 위해서 디지털중계기를 탑재하고 있다. 디지털중계기는 다양한 기능구현을 위해 신호처리용 부품들을 다수 사용한다. 따라서, 기존의 수동형 중계기에 비해 많은 전력을 소모하여 더 높은 발열 상태를 유지한다. 본 논문에서는 우주인증모델(EQM)급으로 자체 제작된 디지털중계기 열진공 시험결과의 성능을 분석한다. 열진공시험과정중 디지털중계기의 기능검증을 위해 디지털 이득조정 시험결과를 제시한다. 또한, 열진공 시험결과를 근거로 주요부품의 부하경감(Derating)을 분석하여 디지털중계기 설계의 적절성을 논의한다.