초록
사람 눈의 각막에 평행하게 입사하는 광선의 높이에 따른 결상점을 근사 없이 스넬의 법칙으로 분석하였다. 광선들이 망막의 동일한 한 점에 결상하도록 각막에 입사하는 광선들의 높이에 따른 입사각을 계산하기 위하여 결상점으로부터 광선을 역추적하여 각막 전면에 입사하는 광선의 입사각을 계산 하였다. 눈 자체로는 구면수차를 유발할 수밖에 없기 때문에, 구면 수차를 보정할 수 있는 비구면 렌즈 설계에 대한 조건을 유도 하였다. 계산을 쉽게 하기 위하여 렌즈 후면은 구면으로 고정하고 렌즈 전면을 비구면 렌즈 설계를 위하여 높이에 따른 곡률을 계산하였다.
Using Snell's Law without approximation, we analyzed focal points for parallel rays incident upon the cornea of a human eye. To calculate a ray's incident angle versus incident height for focusing on the same point, we used the ray reverse tracing method. We derived the theoretical conditions for an aspherical lens to remove the spherical aberration caused by a human eye. In this research, we held the rear surface of the lens to be spherical, for simple calculation, and calculated the lens curvature of the front surface to design an aspherical surface.