DOI QR코드

DOI QR Code

Gifted College Students' Rational Decision Making and Intrinsic Motivation in Relation to Their Major Conviction: Mediating Effect of Career Decision Efficacy

대학생 과학영재의 합리적 의사결정, 내재적 동기와 전공선택 확신의 관계에서 진로결정 효능감의 매개효과

  • Received : 2015.11.18
  • Accepted : 2015.12.02
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The purpose of this study is to explore related variables to influence gifted college students' career conviction and to propose a structural model. For the study, 292 college students who have experienced university affiliated gifted education program during their school days. Rational decision making test, intrinsic motivation test, career decision efficacy test, and major conviction test were utilized. SPSS program and AMOS were used for statistical analyses. The results are summarized as follows. The fit of measurement model was found to be TLI=.923, CFI=.951, RMSEA=.077, indicating most of the fit indexes were acceptable. The path to career conviction from rational decision making and intrinsic motivation was found to be insignificant, suggesting a revised model. The fit of final revised measurement model was found to be TLI =.926, CFI=.951, RMSEA=.075, indicating the model was acceptable. Interestingly, the career decision efficacy was found to be the complete mediator among the rational decision making, intrinsic motivation, and career conviction. The results of the study showed that career decision efficacy has a very important role in gifted college students'career choice and decision. Implication of the study related to the career education and counseling has been discussed in depth.

이 연구는 우리나라 대학생 과학영재의 전공선택 확신에 영향을 미치는 요인들을 탐색하고 제변인과의 관계를 살펴봄으로써 전공선택 확신 모형을 제시하는데 목적이 있다. 연구대상은 학창시절 영재교육 경험이 있는 대학생 292명 이었으며, 자료수집을 위해 사용한 측정도구는 합리적 진로의사결정 척도, 동기검사, 진로결정 효능감 검사, 전공선택 확신 검사이다. 자료의 통계분석을 위하여 SPSS Program과 AMOS Program을 사용하였다. 연구 결과 대학생 과학영재의 전공선택 확신 연구모형의 적합도는, TLI=.923, CFI=.951, RMSEA=.077로 적합한 모형임을 확인하였다. 합리적 의사결정과 내재적 동기에서 전공선택 확신으로의 경로는 유의하지 않아서 두 경로를 제거한 후 최종 수정모형을 제시하였다. 최종수정 모형의 적합도 TLI=.926, CFI=.951, RMSEA=.075로 적합한 모형이라 할 수 있으며 합리적 의사결정과 전공선택 확신에서 진로결정 효능감이 완전 매개하며, 또한 내재적 동기에서도 전공선택 확신으로 가는데 진로결정 효능감이 완전 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 과학영재들이 대학에서 전공을 선택하고 진로를 결정하는데 진로결정 효능감이 매우 중요한 요인임을 밝힘으로써, 영재들의 진로교육 및 진로상담에 유용한 기초자료로 제공될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 강승희 (2010). 공학전공 대학생의 전공학과 만족도와 진로결정 효능감 및 진로태도 성숙간의 관계. 수산해양교육연구, 22(2), 151-164.
  2. 고향자 (1992). 한국 대학생의 의사결정유형과 진로결정수준의 분석 및 진로결정 상담의 효과. 박사학위논문. 숙명여자대학교.
  3. 김민정, 이희경 (2014). 대학생의 강점인식이 진로성숙도에 미치는 영향: 강점활용과 진로 결정 자기효능감의 매개효과. 상담학연구, 15(5), 1811-1830.
  4. 김수영, 배성아 (2014). 대학생의 진로적응성과 진로미결정의 관계에서 진로결정 자기효능감 조절효과. 학습자중심교과교육학회, 14(12), 429-228.
  5. 류지영 (2007). 영재교육 경험 여부에 따른 영재교육 인식의 차이. 영재교육연구, 17(3), 495-519.
  6. 박고은, 이기학 (2007). 진로결정 자율성수준과 진로준비행동과의 관계에서 진로자기효능감의 매개효과 연구. 한국상담심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(2), 409-422.
  7. 배병렬 (2009). Amos 17.0 구조방정식모델링 -원리와 실제-. 서울: 청람.
  8. 손민정 (1999). 동기와 창의성과의 관계 연구- T.Amabile 창의성 이론을 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  9. 신윤정 (2013). 대학생의 진로소명, 진로자기효능감 및 내적동기와 진로적응성의 관계. 상담학연구, 14(1), 209-226.
  10. 양태연, 한기순, 박인호 (2007). 대학부설 과학영재교육원 수료생들이 인식하는 영재교육의 의미. 영재교육연구, 17(3), 463-492.
  11. 양태연, 한기순, 박인호 (2011).과학영재 대학생을 위한 진로결정 요인 척도개발 및 타탕화. 영재교육연구, 21(4), 927-943. https://doi.org/10.9722/JGTE.2011.21.4.927
  12. 이순희, 손은령 (2013). 대학생의 낙관성과 진로결정수준 및 진로적응성의 관계: 진로결정 자기효능감의 매개효과. 상담학연구, 14(4), 2525-2544.
  13. 이신동, 이정규, 최병연 (2011). 영재학교 및 과학고와 대학과의 연계 현황에 대한 대학생들의 인식 분석. 영재와 영재교육, 10(1), 73-97.
  14. 이종찬 (2013). 대학생의 진로결정 자기효능감에 관한 이론적 고찰 및 연구 성과의 비교분석. 취업진로연구, 3(1), 49-66.
  15. 이희영 (2003) 진로성숙과 상담. 서울: 학지사.
  16. 정미경 (2015). 대학생의 진로장벽과 진로결정간 관계에서 진로결정 자기효능감과 진로준비행동의 매개효과 분석. 한국교육학연구, 21(3), 85-106.
  17. 정재호, 이은혜 (2013). 대학 전공 선택의 배경과 노동시장 성과: 4년제 대학을 중심으로. KRIVET Issue Brief, 31.
  18. 조아미 (2001). 예비청소년지도자의 전공 관련 직업체험이 진로의사결정 효능감과 진로성숙에 미치는 영향. 한국 청소년 연구, 12(1), 29-46.
  19. 조현재 (2014). 대학생의 개인특성이 진로미결정, 진로결정자기효능감, 진로준비행동에 미치는 영향. 직업교육연구, 33(4), 103-127.
  20. 채창균 (2013). 대학생의 실제전공과 희망전공 간 불일치 실태와 과제. KRIVET Issue Brief, 32.
  21. 한기순, 최호성 (2014). 과학영재학교에서의 AP(Advanced Placement)의 경험과 의미: 대학생이 된 영재학교 졸업생들과의 심층인터뷰를 중심으로. 영재교육연구, 24(6), 1001-1024. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.6.1001
  22. 홍세희 (2000). 구조 방적식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  23. Amabile, T. M., Hill, K. G., Hennessey, B. A., & Tighe, E. M. (1994). The work preference inventory: Assessing intrinsic and extrinsic motivational orientations. Journal of Personality and Social Psychology, 66(5), 950-967. https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.5.950
  24. Arroba, T. (1978). Decision-making style as a function of occupational group, decision content, and perceived importance, Journal of Occupational Psychology, 51, 219-226. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1978.tb00418.x
  25. Blustein, D. L. (1988). The relationship between motivational processes and career relationships in career development. Academy of Management Journal, 28, 110-132.
  26. Blustein, D. L. (1997). A Context-Rich Perspective of Career Exploration across the Life Roles. Career Development Quarterly 45(3), 260-274. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1997.tb00470.x
  27. Blustein, D. L., & Flum, H. (1999). A self-determination perspective of interests and exploration in career development. In M. L. Savickas & A. R. Spokane (Eds.), Vocational interests: Meaning, measurement, and counseling use (pp. 345-368). Palo Alto, CA: Davies-Black.
  28. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  29. Deci, E. L. (1992). The relation of interest to the motivation of behavior: A self-determination theory perspective. In K. A. Renninger, S. Hidi, & A. Kapp (Eds.), The Role of Interest in Learning and Development (pp. 43-67). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  30. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109-134. https://doi.org/10.1016/0092-6566(85)90023-6
  31. Flum, H. & Blustein, D. L. (2000). Reinvigorating the study of vocational exploration: A framework for research. Journal of Vocational Behavior 56, pp. 380-404. https://doi.org/10.1006/jvbe.2000.1721
  32. Hanych, J. M. (2001). The role of motivation in dependent decision making. Unpublished manuscript, State University of New York at Albany.
  33. Harren, V. A. (1978). Assessment of career decision-making (ACDM). Preliminary manual. Unpublished manuscript, Southern Illinois Univ., Carbondale, IL.
  34. Harren, V. A. (1979). A model of career decision making for college student. Journal of Vocational behavior, 14, 119-133. https://doi.org/10.1016/0001-8791(79)90065-4
  35. Harren, V. H. (1984). Assessment of career decision making. LA: Western Psychological Services.
  36. Janis, I. L., & Mann, L. (1997). Decision making a psychological analysis of conflict choice and commitment. NY: The Free Press.
  37. Jepsen. D. A. (1974). Vocational decision-making strategy types: An exploratory study. Vocational Guidance Quarterly 23, pp. 17-23. https://doi.org/10.1002/j.2164-585X.1974.tb02133.x
  38. Landis, R. S., Beal, D. J., & Tesluk, P. E. (2000). A comparison of approaches to forming composite measures in structural equation modeling. Organizational Research Methods, 3(2), 186-207. https://doi.org/10.1177/109442810032003
  39. Lent, R. W., & Hackett, G. (1987). Career self-efficacy: Empirical status and future directions. Journal of Vocational Behavior, 30, 347-382. https://doi.org/10.1016/0001-8791(87)90010-8
  40. Miller, C. H. (1974). Career development theory in perspective, In E. L. Herr(Ed.), Vocational guidance and human development, Boston: Houghton Mifflin.
  41. Miller, A. L., & Tiedeman, D. V. (1972). Decision making for the 70s: The cubing of the Tiedeman paradigm and its applications in career education. Focus on Guidance, 5(1), 1-15.
  42. Nieles, S. G., Erford, B. T., Hunt, B., & Watts, R. H. (1997). Decision-making styles and career development in college students, Journal of College Student Development, 38(5), 479-488.
  43. Payne, G. C. (1982). The role of coping behavior in the career development of young adults: career adjustment, career decision making style, and job seeking. Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas at Austin.
  44. Phillips, S. D. (1994). Choice and change: Convergence from the decision-making perspective. In M. L. Savikas & R. W. Lent(Eds.), Convergence in career development theories (pp. 155-163). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  45. Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7(3), 422.445. https://doi.org/10.1037/1082-989X.7.4.422
  46. Taylor, K. M., & Betz, N. E. (1983). Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 22, 63-81. https://doi.org/10.1016/0001-8791(83)90006-4
  47. Tiedeman, D. V. (1961). Decision and vocational development: A paradigm and its implications, Personnel and Guidance Journal, 40(1), 15-21. https://doi.org/10.1002/j.2164-4918.1961.tb02078.x