DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Driver's Preferences of Prividing Direction Information in Road Signs

방향표지 정보제공 방법에 대한 운전자 선호도 연구

  • Chong, Kyusoo (ICT Convergence and Integration Research Institute, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology)
  • 정규수 (한국건설기술연구원 ICT융합연구소)
  • Received : 2015.11.04
  • Accepted : 2015.11.18
  • Published : 2015.12.31

Abstract

Although traffic information has been actively analyzed using big data, it has not been used as much with the consideration of driver characteristics. Among the various types of information, road signs can directly affect the driver. Road signs must provide the optimal information that enables drivers to reach their destinations with ease as well as information suitable for navigation systems. However, present road sign rules provide standardized information, regardless of the road type or size. This study suggests a method for providing road information that will help drivers determine their behavior. First, the minimum character size that can be used on a road sign for each design speed was obtained with respect to the visibility and decipherability of a road sign. Instead of conventional diagram-based direction guidance, a scenario using split-based direction guidance was created. To verify the effectiveness of the provided information, a three-dimensional simulated road environment was constructed, and a driving simulator was used for the test. At a simple plane intersection, the driver was not greatly influenced by directional guidance, but at a complex, three-dimensional intersection, the driver preferred summary-based directional guidance, which is instinctive guidance, over diagram-based guidance. On the basis of the test results, a secondary verification test that applied split-based guidance at a three-dimensional intersection confirmed that the driver had no problems in making decisions.

최근 빅데이터를 이용한 교통정보 분석이 활발히 진행되고 있으나, 운전자 특성을 고려한 정보의 활용은 다소 낮은 실정이다. 이중 도로표지는 운전자에게 직접적 영향을 주는 정보중 하나라고 할 수 있다. 도로표지는 운전자가 목적지까지 원활한 통행이 가능하도록 최적의 정보를 제공해 주어야 하며, 내비게이션 사용을 고려한 적정 정보 제공을 필요로 하고 있다. 하지만 현재 도로표지규칙에서는 도로의 종류나 규모에 관계없이 일정한 규격을 통한 정보제공을 하도록 하고 있다. 본 연구에서는 운전자의 원활한 행동판단이 가능하도록 도로 안내 정보의 제공 방법을 제시하고자 하였다. 먼저 도로표지의 시인성 및 판독성을 고려하여 도로의 설계속도별 도로표지에 사용할 수 있는 최소 글자 크기를 도출하였다. 기존 도형식 안내에 대비하여 분할식 안내를 이용한 시나리오를 제작하였다. 정보 제공의 효과를 검증하기 위하여, 3차원 시뮬레이션 도로 환경을 구축하였고, 드라이빙 시뮬레이터를 이용하여 실험을 수행하였다. 단순한 평면 교차로에서는 방향 안내 방식이 운전자에게 크게 영향이 없었으나, 복잡한 입체교차로에서는 도형식 안내방식 보다 직관적 안내방식인 분할식 방향 정보 안내가 운전자 선호도가 높은 것으로 나타났다. 실험 결과에 따라, 입체교차로에서의 분할식 정보 제공 형태를 적용한 2차 검증 실험을 실시하였으며, 운전자의 행동 판단에 문제가 없음을 확인 하였다.

Keywords

References

  1. IDC, "BigData Software," 2012.
  2. Government 3.0, Retrieved, "http://www.gov30.go.kr/" Oct. 30, 2015.
  3. Sung Wook Cho, "Implication on Geography Education of Navigation Use Spreading," The journal of the Korean association of geographic and environmental education, vol. 19, no. 2, pp169-183, 2011. https://doi.org/10.17279/jkagee.2011.19.2.169
  4. Kyong-Ho Kim, Sung-Ik Cho, Jae-Sik Lee, and Kwang-yun Wohn, "Cognitive and Behavioral Effects of Augmented Reality Navigation System," Journal of the Korea society for simulation, vol. 18, no. 4, pp9-20, 2009.
  5. Ministry of Land, Infrastructure and Transport, "Road Sign Regulation," 2006.
  6. Hye Ri Kwon et al., "Developing a Structural Equation Model of Drivers' Preference on Route Diagrams of Variable Message Sign," Journal of the Korea society of ITS, vol. 13, no. 3, pp47-65, 2014.
  7. Roadsign system, "http://www.roadsign.go.kr/".
  8. U.S.Department of Tranportation Federal Highway Administration, "MUTCD," pp188-191, 2014.
  9. Kyusoo Chong, "A Study on the Proper Position of Guide Sign for Bikeway in Korea," Journal of Korean Society of Transportation, vol. 28, no. 6, pp99-108, 2010.
  10. Jongmin Kim et al., "Development of Driving Simulator for Road Sign Legible Test," Journal of Korean Society of Transportation, vol. 2007, no. 2, 2007.