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Development of the Visualization Prototype of Radar Rainfall Data Using the Unity 3D Engine

Unity 3D 엔진을 활용한 강우레이더 자료 시각화 프로토타입 개발

  • CHOI, Hyeoung-Wook (Institute of Spatial Information Technology Research, GEO C&I Co., Ltd.) ;
  • KANG, Soo-Myung (Institute of Spatial Information Technology Research, U&GIT Co., Ltd.) ;
  • KIM, Kyung-Jun (Institute of Spatial Information Technology Research, GEO C&I Co., Ltd.) ;
  • KIM, Dong-Young (Water Resource Research Center, K-water Institute, Korea Water Resources Corporation) ;
  • CHOUNG, Yun-Jae (Institute of Spatial Information Technology Research, GEO C&I Co., Ltd.)
  • 최형욱 ((주)지오씨엔아이 공간정보기술연구소) ;
  • 강수명 ((주)유앤지아이티 공간정보기술연구소) ;
  • 김경준 ((주)지오씨엔아이 공간정보기술연구소) ;
  • 김동영 (한국수자원공사 K-water 연구원 수자원연구소) ;
  • 정윤재 ((주)지오씨엔아이 공간정보기술연구소)
  • Received : 2015.10.07
  • Accepted : 2015.12.17
  • Published : 2015.12.31

Abstract

This research proposes a prototype for visualizing radar rainfall data using the unity 3D engine. The mashup of radar data with topographic information is necessary for the 3D visualization of the radar data with high quality. However, the mashup of a huge amount of radar data and topographic data causes the overload of data processing and low quality of the visualization results. This research utilized the Unitiy 3D engine, a widely used engine in the game industry, for visualizing the 3D topographic data such as the satellite imagery/the DEM(Digital Elevation Model) and radar rainfall data. The satellite image segmentation technique and the image texture layer mashup technique are employed to construct the 3D visualization system prototype based on the topographic information. The developed protype will be applied to the disaster-prevention works by providing the radar rainfall data with the 3D visualization based on the topographic information.

본 연구에서는 Unity 3D를 활용한 강우레이더 관측정보 시각화 시스템 프로토타입 구축에 관 해 서술하였다. 레이더 정보의 효율적 가시화를 통한 사용자 정보제공을 위해서는 지형정보와의 융합이 필수적이다. 하지만 방대한 양의 레이더 관측정보와 대용량 지형정보를 매쉬업하여 서비스 하는 것은 데이터 처리에 있어 과부하가 발생하여 서비스 수준이 낮아지는 경향이 있다. 특히 위 성영상, DEM 등을 활용한 3차원 지형정보는 그 자체만으로도 대용량 정보로 분류되고 있어서 신 속한 서비스 구현을 위해 비교적 용량이 가벼운 2차원 정보를 활용하는 것이 일반적이다. 본 연구 는 이러한 부분을 개선하고자 최근 모바일 게임분야에서 활발히 활용중인 Unity 3D 엔진을 사용 하였다. 또한, 대용량 위성이미지 분할기법, 이미지 텍스쳐 Layer 매쉬업 기법 등을 고안하여 3차 원 지형기반으로 서비스 할 수 있는 시각화 시스템 프로토타입을 구축하였다. 본 프로토타입 구축 을 통해 향후 전 국토에 분포된 기상관측 레이더 네트워크망 데이터를 입체적 지형 기반의 직관적 정보로 제공함으로써 강우와 관련된 방재업무 분야에 효율적 활용이 가능할 것으로 기대한다.

Keywords

References

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