DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Operating System and Contents Connection of NRICH Web Site

영국 NRICH 웹사이트 운영과 콘텐츠 연계 방식 고찰

  • Park, Ji hwan (Dept. of Mathematics Education, Seoul National University Graduate School) ;
  • Song, Myeong-Seon (Modeok Elementary School) ;
  • Hong, Gap ju (Dept. of Mathematics Education, Busan National University of Education)
  • Received : 2015.11.30
  • Accepted : 2015.12.23
  • Published : 2015.12.31

Abstract

Computer technology and internet environment have been adapted to teaching and learning in Korean educational context. However, there are several problematic areas in operating web site for teaching and learning mathematics. This study aims to investigate the operating system, such as designing web site, contents information, and contents connection of NRICH web site that has been operated as a part of 'Millennium Mathematics Project' of Cambridge University since 1997. Based on these categories, this study also gives the implications for how to develop theme-centered contents, accumulation of continuous and long-term data, induction of user's participation, and various cooperation project.

수학 교과에서는 컴퓨터와 인터넷 환경을 교수 학습에 적극적으로 활용해 왔다. 그러나 수학 교수 학습 웹사이트 운영의 질적인 측면에서는 여러 문제점들이 제기되어 왔다. 본 연구는 영국 케임브리지 대학교의 'Millennium Mathematics Project' 사업의 일환으로 1997년부터 운영되고 있는 NRICH 웹사이트의 운영 방식, 웹사이트 체계, 콘텐츠 내용, 콘텐츠의 연계 방식 등을 조사하였다. 이를 바탕으로 주제 중심의 콘텐츠 구성, 지속적 장기적 자료 축적, 이용자들의 참여 유도, 다양한 협력 사업 등의 측면에서 우리나라에 주는 시사점을 정리하였다.

Keywords

References

  1. 김덕선.박진영.이상구 (2008). 21세기 선진형 ICT 수학 교육 방법론 모델. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 22(4), 533-543. Kim, D. S., Park, J. Y., & Lee, S. G. (2013). The educational models using enhanced mathematics ICT in the Korean IT environments. Communications of mathematical education, 22(4), 533-543.
  2. 김부미 (2012). 우리나라의 ICT 환경 기반 수학 학습현황 분석. 교과교육학연구, 16(3), 657-687. Kim, B. M. (2012). Analysis of Mathematical Learning Based the ICT-environment. Research of curriculum and instruction, 16(3), 657-687.
  3. 김하나.송의성.박소영 (2009). 초등학교 교사의 에듀넷 활용에 관한 실태 연구. 정보교육학회논문지, 13(3), 371-382. Kim, H. N., Song, U. S., & Park, S. Y. (2009). A Study on the Actual State of Edunet Utilization by Elementary School Teachers. Journal of The Korean Association of information Education, 13(3), 371-382.
  4. 김화경.송민호 (2010). LOGO와 함께 곡선 만들기 - 다각형 패턴의 관점에서-. East Asian Mathematical Journal, 26(4), 447-461. Kim, H. K. & Song, M. H. (2010). Making curves with LOGO - based on the perspective of polygonal pattern. East Asian Mathematical Journal, 26(4), 447-461.
  5. 박만구.장혜원.김은혜.조두경.김윤선.유대현. 남미선.김주숙.박원규.탁병주 (2015). 주제 중심의 초등학교 수학교과서 모형 연구. 학교수학, 17(1), 79-98. Park, M. G., Chang, H. W., Kim, E. H., Cho, D. K., Kim, Y. S., You, D. H. Nam, M. S., Kim, J. S., Park, W. K., & Tak, B. J. (2015). A Study on the Development of Elementary Mathematics Textbooks as a Thematic Approach. Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics : School Mathematics, 17(1), 79-98.
  6. 박선주.한광래.이대현.신보미.이준기 (2015). 농산어촌 수학.과학 ICT 콘텐츠 설계 및 개발. 정보교육학회논문지, 19(2), 215-224. Park, S. J., Han, K. L., Lee, D. H., Shin, B. M., & Lee, J. K. (2015). Designing and Developing ICT Contents of Mathematics and Science in Agricultural, Mountain and Fishing Vilages. Journal of The Korean Association of Information Education, 19(2), 215-224. https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.2.215
  7. 박지현.최재명.박병렬.강희조 (2012). 지속가능한 미래형 스마트교육 시스템 구축 방안. 한국항행학회논문지, 16(3), 495-503. Park, J. H., Choi, J. M., Park, B. L., & Kang, H. J. (2012). Establishing a Sustainable Future Smart Education System. The journal of Korea Navigation Institute, 16(3), 495-503. https://doi.org/10.12673/jkoni.2012.16.3.495
  8. 이종학.윤마병 (2014). 건축을 활용한 초등학교 수학 중심의 융합교육 수업자료 개발. 한국콘텐츠학회논문지, 14(6), 499-512. Lee, J. H. & Yoon, M. B. (2014). The Development of STEAM Education Material Focused on Elementary Mathematics Using Architectures. Journal of Korea Contents Association, 14(6), 499-512. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.06.499
  9. 이창연.황우형 (2010). 반힐레 이론과 GSP를 활용한 중학교 기하영역에 관한 연구 - 8-나 단계의 사각형의 성질을 중심으로 -. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 85-109. Lee, C. Y. & Whang, W. H. (2010). A Study of the Syllabus Based on van Hiele Theory using GSP in Middle School Geometry -Focused on the 2st grade Middle School Students. The Mathematical Education, 49(1), 85-109.
  10. 정성무.송재신.김용.홍철기.김정원.임가람.차현진.안경진 (2008). 2008 KERIS 이슈리포트 사이버가정학습의 이해. 서울: 한국교육학술정보원. Jeong, S. M., Song, J. S., Kim, Y., Hong, C. G., Kim, J. W., Lim, G. L., Cha, H. J., & Ahn, K, J. (2008). 2008 KERIS Issue report - the understanding of cyber home learning system. Seoul: KERIS.
  11. 정순모.박혜연.김응환 (2014). EBSmath의 활용이 농촌학생들의 수학 자기주도적 학습에 미치는 영향 연구. 한국학교수학회논문집, 18(1), 123-148. Jung, S. M., Park, H. Y., & Kim, Y. H. (2014). A Study on the Effect of Using EBSmath on Self-Directed Math Learning of Students Living in the Farming Villages. Journal of the Korean School Mathematics Society, 18(1), 123-148.
  12. 정아영 (2012). CIPP 평가모형에 기반한 중학교 사이버가정학습의 효과성 분석. 아주대학교 석사학위논문. Jung, A. Y. (2012). The Effectiveness on the Cyber Home-schooling in the Middle School based on CCIP Valuation Model. Master's dissertation. Ajou University.
  13. 최봉섭 (2006). 영국의 학제 개혁 동향 분석 및 시사점. (RM2006-37) 외국의 학제개혁 동향. 51-88. 서울: 한국교육개발원. Choi. B. S. (2006). Analysis and Implications of School System Reform Tendency of United Kingdom. (RM2006-37) Tendency of foreign school system reform. 51-88. Seoul: KEDI.
  14. 최주영.박성선 (2014). GSP를 활용한 수학 수업이 도형의 대칭 학습과 자기 주도적 학습 태도에 미치는 효과. 한국초등수학교육학회지, 18(3), 459-474. Choi, J. Y. & Park, S. S. (2014). The Effects on Symmetrical Figures Learning and Self-Directed Learning Attitude of Mathematical Instruction Using GSP. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 18(3), 459-474.
  15. 한국교육과정평가원 (2013). 2013 교육과정.교육평가 국제동향 연구 - 독일.러시아.영국.프랑스.핀란드-. 서울: 한국교육과정평가원. Korea Institute for Curriculum and Education (2013). A study of international tendency of curriculum and educational assessment - Germany, Russia, United Kingdom, France, Finland -. Seoul: KICE.
  16. 한정민 (2010). 사이버가정학습 활용 극대화 방안 - 6학년 학생을 대상으로 한 에듀넷 수학과 주제별 심화학습을 중심으로. 고려대학교 석사학위논문. Han, J. M. (2010). Maximization of Using Cyber Home-study : on Edunet Mathematical Enrichment program for Sixth Graders in Elementary Schools. Master's dissertation. Korea University.
  17. 허균 (2007). 중앙교수학습센터 에듀넷 활용성 향상방안의 탐색적 접근. 동북아시아문화학회 제15차 국제학술대회 프로시딩, 130-136. Heo, G. (2007). A Study of Exploring Ways to Develop the Use of EDUNET. Proceedings of the 15th International Conference on The Association of North-east Asian Cultures, 130-136.
  18. 허균 (2008). 핵심 교사 사용자 경험을 통한 에듀넷사용 영향 요인 분석. 한국컴퓨터교육학회논문지, 11(1), 47-55. Heo, G. (2008). A Study on Factors Influencing the Use of Edunet by the Experience of Core Users. The Journal of Korean association of computer education, 11(1), 47-55.
  19. 홍성관 (2013). GSP를 사용한 비유클리드 원판모델학습에서 나타난 중학교 수학 영재들의 평행선에 관한 인식 및 언어 표현 방식 분석. 대한수학교육학회지:수학교육학연구, 23(1), 53-74. Hong, S. K. (2013). Analysis on Mathematically Gifted Middle School Students" Characteristic of Mathematical Thinking and Verbal Expression in the Study of Parallel Lines in Non-Euclidean Disc Model using Dynamic Geometry Software. The journal of educational research in mathematics, 23(1), 53-74.
  20. 홍영기 (2009). 수학.과학 교과의 주제중심 통합프로그램의 효과. 통합교육과정연구, 3(2), 42-66. Hong, Y. K. (2009). Designing the integrated Mathematics and Science program and its effectiveness. Journal of Curriculum Integration, 3(2), 42-66.
  21. 황선욱.박혜숙.이광연.고호경.이종규.한준희.박문환.박상의.이상민 (2014). 주제 중심의 고등학교 수학 교과서 모형 개발. 한국수학교육학회 2014 국제수학교육학술대회 프로시딩, 461-463. Hwang, S. W., Park, H. S., Lee, G. Y., Ko, H. K., Lee, J. G., Han, J. H., Park, M. H., Park, S. U., & Lee, S. M. (2014). A Development of Theme-based High School Mathematics Textbook Model. Proceedings of KSME 2014 Int'l Conference on Mathematical Education, 461-463.
  22. Baria, D. V. (2013. 7월). Holywell Primary School and NRICH Action Research Project. NRICH 웹 사이트. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/10254
  23. Callard, J. (2009). "Mathematical problem solving is boring": A study into the motivational impact of NRICH problem solving materials within the primary classroom. NRICH 웹사이트. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/9420
  24. Cho, H. H., Shin, D. J. &.Woo, A. S. (2012). Development of Covariational Reasoning in a LOGO-Based JavaMAL Microworld. Research in mathematical education, 16(1), 1-13.
  25. Jared, E. (1997). Evaluation of the NRICH pilot study year. NRICH 웹사이트. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/2720
  26. Jared, E. (1998). Evaluation of the second year of NRICH. NRICH 웹사이트. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/2720
  27. Jared, E. (2005). Breaking down the confines: an e-learning resource for all, at home and at school. Educational Media international, 42(2), 135-141. https://doi.org/10.1080/09523980500060290
  28. Jared, E. (2013). Doing Mathematics in Different Places: an Exploration of Young People's Activities as they make Independent Use of a Web-Based Discussion Board. Doctoral Dissertation. King's College London.
  29. Jones, K. & Simons, H. (1999). Online Mathematics Enrichment: an evaluation of the NRICH project. NRICH 웹사이트. 자료검색일 2015-11-28, http://eprints.soton.ac.uk/11252/
  30. Lord, E. (2014). Preparing for the New Curriculum:Adopting a Collaborative Approach. Mathematics in School, 43(5), 6-7.
  31. Lord, E. (2015). NRICH annual report 2014-2015. University of Cambridge. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/2713/index
  32. Mallett, S., Wren, S., Dawes, M., Blinco, A., Haine s, B., Everton, J., Morgan, E., Barton, C., Breen, D., Ellison, G., Burgess, D., Stavrou, J., Carre, C., Watson, F., Cherry, D., Hawkins, C., Stapenhi ll-Hunt, M., Gilderdale, C., Kiddle, A., & Piggott, J. (2011). Changing Perceptions. NRICH 웹사이트. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/6671
  33. McClure, L. (2014). NRICH annual report 2013-2014. University of Cambridge. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/2713/index
  34. Nakayama, T., Kato, H., & Yamane, Y. (2000). Discovering the gap between web site designers' expectations and users' behavior. Computer Networks, 33(1), 811-822. https://doi.org/10.1016/S1389-1286(00)00032-3
  35. Piggott, J. S. (2007). The nature of mathematical enrichment: a case study of implementation. Educate, 7(2), 30-45.
  36. Piggott, J. S. (2008). NRICH annual report 2008. University of Cambridge, 2008. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/2713/index
  37. Poblete, B. & Baeza-Yates, R. (2006). A Content and Structure Website Mining Model. Proceedings of the 15th international conference on World Wide Web, 957-958.
  38. Srikant, R. & Yang, Y. (2001). Mining Web Logs to Improve Website Organization. Proceedings of the 10th international conference on World Wide Web, 430-437.
  39. Stanford, J., Gilderdale, C., & Beardon, T. (2001). What is the impact on children's learning of mathematics? An evaluation of the NRICH online maths club. NRICH 웹사이트. 자료검색일 2015-11-28, http://nrich.maths.org/2720
  40. Woodham, L. (2008). Mathematical Thinking With Lower-attaining Pupils. Mathematics Teaching Incorporating Micromath, 208.
  41. Wu, E. H., Ng, M. K., & Huang, J. Z. (2004). On Improving Website Connectivity by Using Web-Log Data Streams. Database Systems for Advanced Applications: Proceedings of the 9th International Conference on DASFAA, 352-364.
  42. Zhou, B., Chen, J., Shi, J., Zhang, H., & Wu, Q. (2001). Website Link Structure Evaluation and Improvement Based on User Visiting Patterns. Proceedings of the 12th ACM conference on Hypertext and Hypermedia, 241-244.
  43. 김병덕(2015. 3. 29). "콘텐츠개발 늑장 사이버 가정학습 차질", 파이낸셜뉴스. 자료검색일 2015-11-28, http://www.fnnews.com/news/201503291803407790
  44. 송창헌(2014. 11. 10). "'사교육 대안' 광주 사이버가정학습 운용 허점", 뉴시스. 자료검색일 2015-11-28, http://www.newsis.com/ar_detail/view.html?ar_id=NISX20141110_0013285901&cID=10809&pID=10800
  45. 정영선(2010. 10. 1). "1천억 들인 교과부 '온라인 과외' 부실... 학생들에 '왕따'", 경향신문. 자료검색일 2015-11-28, http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201010011019011&code=940401