DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Spatial Construction of Tectonic in Russia Constructivism's Sculpture - Focused on the Milan Expo, 2015 Pavilion -

러시아 구성주의 조각의 텍토닉(Tectonic)적 공간 특성 - 밀라노 엑스포(Milan Expo, 2015) 파빌리온 중심으로 -

  • 김민아 (국민대학교 일반대학원 공간디자인학과) ;
  • 이찬 (국민대학교 일반대학원 공간디자인학과)
  • Received : 2015.11.23
  • Accepted : 2015.12.18
  • Published : 2015.12.31

Abstract

Today, The representation of the modern space is experimented with shape and surface of the de-structural point of view to make architecture and space, in terms of not being able to make defined by single regulation. However, it can correspond to the rapidly changing modern, but it is easy to fade of architecture fundamental meaning. Along with the need for the rise of the construction of fundamental space, should be built a 'tectonic' spatial, which is said to be building of logos. Tectonic, as norms for expressing the fundamental meaning of architecture, as to expression of construction, be unfolded with dualism such as science and art, technology and express, structure and formation, and it was introduced into the architecture through the construction expression of space that was a tectonic discussion of 19c german architects. On the other hand Constructivism which is avant-garde formative movement with Russia revolution, constructed 'sculpture' with the formative principles as tectonic. Tectonic's Formative characteristics can draw a conclusion with of tectonic characteristics of constructivism sculpture, space of logos will be realized through its study. Other hand, The pavilion, as symbol space, can be analyzed by tectonic properties, Pavilion, meaning the space is expressed in a variety of tectonic expression. As tectonic construction, fundamental ideology and symbolization of space is revealed metaphorically and visually.

Keywords

References

  1. 진중권, 진중권의 서양미술사, 휴머니스트, 서울, 2011
  2. Gottfried Semper, The Four Elements of Architecture, 1851
  3. Gevork Hartooniam, 건축 텍토닉과 기술 니힐리즘, 이종건 역, 초판, 시공문화사, 서울, 2008
  4. Saito Masao, 건축 공간 구조 이야기, 박찬수 역, 초판, 기문당, 서울, 2005
  5. 고동욱, 미니멀 건축의 텍토닉 특성에 관한 연구: 비엘 아레츠의 건축 작품을 예시로, 국민대 석사논문, 2003
  6. 김정곤, 현대건축에 나타나는 구축적 표현에 관한 연구: 구축성 의미의 확장을 중심으로, 건국대 석사논문, 2009
  7. 김주현, 텍토닉을 통한 스테레오토믹 공간의 구조화에 관한 연구, 서울대 석사논문, 1999
  8. 유용배, 현대건축에 나타나는 구축성에 관한 연구-현상학적 관점을 중심으로, 인하대 석사논문, 2007
  9. 임정호, 건축의 시적 표현과 재현에 관한 연구, 루이스 칸과 까를로 스까르빠에 나타난 텍토닉적 경향을 중심으로, 인하대 석사논문, 2000
  10. 전고우리, 러시아 구성주의의 경향에 관한 연구, 동아대 석사논문, 2004
  11. 최웅조, 헤르조그와 드뫼롱 건축외피의 텍토닉 표현에 관한 연구, 경기대 석사논문, 2009
  12. 한지현, 나움 가보의 구축주의 조각, 이화여대 석사논문, 1997
  13. 강수미, 김주연 20세기 초 러시아 구성주의에서 나타나는 공간 디자인에 관한연구, 미술디자인논문집 No.6, 2001.12
  14. 윤난지, 미술, 과학, 과학기술: 나움가보와 라즐로 모홀리나기의 작업, 한국미술연구소, Vol.29 2009.12
  15. 장혜진, 러시아 아방가르드 예술에서 구축과 생산의 미학연구, 노어노문학, Vol.24 No.4, 2012.12
  16. 한귀진, 타틀린의 공간구축 실험연구: '반-부조'작업을 중심으로, 한국실내디자인학회논문집 제46호, 2004.10
  17. Railing, P, The Idea of Construction as the Creative Principle in Russian Avant-Garde Art, Leonardo, Vol.29 1995
  18. http://www.archdaily.com/
  19. http://www.bie-paris.org/
  20. http://www.expo2015.org/
  21. http://france-milan-2015.fr/
  22. http://www.kitagawara.co.jp/
  23. http://www.malaysiapavilion2015.com/
  24. http://thailandpavilionexpo2015.com/
  25. http://www.ukpavilion2015.com/ [