DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Environmental Characteristics of Rest Spaces in Department Stores

백화점 휴게공간의 실내환경특성에 관한 연구

  • 허한 (한양대학교 실내건축디자인학과) ;
  • 어성신 (한양대학교 실내건축디자인학과) ;
  • 황연숙 (한양대학교 실내건축디자인학과)
  • Received : 2015.10.31
  • Accepted : 2015.12.18
  • Published : 2015.12.31

Abstract

Recently, the spatial design of resting spaces in department stores has been changed. The design elements such as colors, materials, lighting, natural elements, furniture arrangement, and VMD are not only providing a pleasant and natural indoor atmosphere in resting spaces but also providing various services to customers. In this study, it aims to analyze how the spatial design characteristics of resting spaces in department stores are appeared. The results are as follows. First, the spatial characteristics of the resting spaces in department sores came up as five factors; accessibility, recognition, comfort, convenience, and esthetics. As the result, the accessibility is the most important factor in resting spaces. Second, the resting spaces was well located near by the elevators and escalators providing easy accessibility to customers to floor. Third, the resting spaces need to improve the spatial design for emphasizing the recognitions by using colors, materials and lighting. Fourth, the resting spaces were provided different atmosphere by their location. Fifth, the various forms of furniture, curved, zigzagged, and cubed, were placed in the resting spaces for comport use. Sixth, the aesthetic was the least important factor of all. To improve this problem, the resting spaces need to provide cultural contents by installing art pieces, moving picture facilities, and VMD. Seven, most of the resting spaces had similar floor plan type that they did not perform their role successfully. The resting spaces need to provide both individual rooms and unique open spaces for giving a choice to use when customers visit them.

Keywords

References

  1. Martin M. Pegler, Visual Merchandising&Display, Fairchild Publications: New York, 1995
  2. 김정현, 유니버설 디자인을 적용한 백화점 실내디자인에 관한 연구, 동덕여대 석사논문, 1991
  3. 김효령, 백화점 휴게공간의 개선에 관한 연구: 친환경요소 도입 제안에 관하여, 한성대 석사논문, 2011
  4. 손창규, 사용자의 행태를 고려한 도심 고층건물 옥외 휴식공간 계획에 관한 연구, 연세대 석사논문, 1987
  5. 신동호, 백화점 휴식공간의 구성 요소 및 디자인에 관한 연구, 중앙대 석사논문, 1999
  6. 옥지희, 백화점 휴식공간의 실내디자인에 관한 연구, 성신여대 석사논문, 1991
  7. 유종명, 사용자 만족도를 고려한 작업환경 내 휴게공간 구성에 관한 연구, 남서울대 석사논문, 2005
  8. 이효창, 복합용도건축물 내부오픈스페이스의 공공적 활용에 영향을 미치는 건축 계획 요소에 관한 연구, 연세대 박사논문, 2009
  9. 조지영, 백화점 휴게공간 이용경험 및 만족도가 쇼핑만족도에 미치는 영향에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 2006
  10. 이효창 외 2인, 도시 복합용도시설에 나타난 건축적 '공공성'의 특성에 관한 연구: 일본 복합용 도시시설을 중심으로, 대한건축 학회논문집 제24권 6호, 2008.6
  11. 금융감독원 전자공시 시스템, http://dart.fss.or.kr
  12. 예술과 디자인, http://www.artdesign.org.cn/?p=5821
  13. 코참비즈, http://www.korchambiz.net