DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship of Avoid Fusion and concentration : Focused on mediative effects of emotion control and thinking control

인지융합과 집중력 간의 관계: 정서조절과 사고조절력의 매개효과를 중심으로

  • Received : 2015.10.20
  • Accepted : 2015.12.20
  • Published : 2015.12.28

Abstract

This study was conducted to examine mediative effects of two factors, emotion control and thinking control, in the relationship between avoid fusion and attention. Participants (308 high school students) were asked to complete a questionnaire which contains items to measure some psychological properties such as emotion control (EC), thinking control (TC), avoidance avoid fusion (CF), conceration(Co) and learning attitude(LA). Structural equation model analysis showed that 8 of modified 9 paths were statistically significant; CF to Co and TC, TC to EC, Co, and LA, EC to Co and LA, and Co to LA. Limitations and suggestions were mentioned in the discussion.

본 연구는 인지융합과 집중력 사이에 작용하는 매개변인을 찾아봄으로써 학습상황에서 적응적인 집중능력에 요구되는 요소를 이해하고자 하였다. 이를 위해 인지융합과 집중력과의 관계에서 정서조절과 사고조절의 매개효과에 초점을 두고 구조모형을 분석하였다. 참여자는 경기 S소재 2개 고등학교의 남녀 고등학생을 314명을 대상으로 하였다. 이들은 가설적 모형에 포함된 변수인, 인지융합, 자기조절력, 집중력, 학습태도를 측정하는 설문에 응답하였다. 가설적 모형의 분석결과 경로모형은 전반적으로 권장 수준 이상의 모형 적합도를 보이고 수용 가능한 설명력을 보였다. 설정된 9개의 경로 중 8개의 경로가 통계적으로 유의하게 나타났다. 지지된 8개의 경로는 인지융합에서는 집중력과 사고조절, 사고조절에서는 정서조절과 집중력 그리고 학습태도, 정서조절에서는 집중력과 학습태도, 집중력에서는 학습태도였다. 지지되지 못한 경로는 인지융합에서 정서조절이었다. 매개효과 분석에서는, 인지융합이 집중력에 직접적 영향을 미치지만, 사고조절을 통해 집중력에 영향을 미치거나 사고조절이 정서를 조절함으로써 집중력에 영향을 미친다는 것을 보여준다. 끝으로 본 연구의 의의. 시사점 및 제한점이 논의 되었다.

Keywords

References

  1. Bloom, B. S. "Human characteristic and school leaning. New York: Mcgraw-hill Book Company", 1976.
  2. Hilsman, R. & Garber, J, "A test of the cognitive diathesis-stress model of depression in children: Academic stressors, attrivutional style, perceived competence, and control. Journal of Personality and Social Psychology", Vol. 69, No. 4, pp. 370-380, 1995 https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.2.370
  3. Meece, J. L., Blumenfeld, P. C., & Hoyle, R H, "Students' goal orientations and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology", Vol. 80, No. 2, pp. 514-523, 1988. https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.4.514
  4. Hayes, S. C., Wilson, K.G., Gifford, E. V.,Follette, V. M., & Strosahl, K, "Experiental avoidance and behavioral disorders: A Funtional dimensional approach to diagnosis and treatment. Journal of Consulting and Clinical Psychology", Vol. 64, No.5. pp.1152-1168, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-006X.64.6.1152
  5. Wegner, D. M.,& Pennebaker, J. W, "Changing our minds: An introduction to mental control, Handbook of mental control", pp.1-12, 1993.
  6. Eifert, G. H., McKay, M., & Forsyth J. P, "Act on life not on anger: The new Accptan and Commitment Therapy guide to problem anger. Oakland, CA, New Harbinger", 2006.
  7. Hayes, S. C. Strosahl, K. D. & Wilson, K. G, "Acceptance and commitment therapy: An Experiential Approach to behavior Change. New York: Guilford Press", 1999.
  8. Hayes, S. C., Wilson, K.G., Gifford, E. V. Follette, V.M., & Strosahl, K, "Experiential avoidance and behavioral disorders: A Funtion dimensional approach to diagnosis and treatment. Journal of Consulting and Clinical Psychology", Vol. 64, No. 5, pp.1152-1168, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-006X.64.6.1152
  9. Blackledge T. A. & Eliason. C. M, "Functionally independent components of Prey capture are architecturally constrained in spide , Biology Letters". 3: pp.456-458, 2007. https://doi.org/10.1098/rsbl.2007.0218
  10. Murrell, A. R., Coyne, L.W., & Wilson, K. G,"ACT with children, adolescents, and their parents. In S. C. Hayes, & K.D Strosahl (Eds.). A Practical Guide to Acceptance and Commitment Therapy, New York: Springer Science & Business Media", 2005.
  11. Sun-hi Kim, "Mediator effect of self-control on attachement stability and studies accomplishing", Th.M, dissertation, pp16-30, Jeonbuk Univerity, 2011.
  12. Ji-hwan Son, "Effect of morning physical train on a school record, numeracy, attention concentrion, study attitude" Th.M, dissertation, pp16-30, Jeonbuk Univerity, 2012
  13. N. K. Gwan, "The Study Elimentary school curriculum. Korea Education Development institue", Vol. 2, No.1, pp.20-40, 1985.
  14. Greo, L. A., Lambert, W., & Baer, R A, "Psychological inflexibility in childhood and adolescence: Development and evaluation of the Avoidance and Fusion Questionnaire for Youth Psychological Assessment", vol. 20, No. 2, pp. 93-102, 2008. https://doi.org/10.1037/1040-3590.20.2.93
  15. S. H. Hong,"Structure equation modeling, Korea Educational psychology: Study method", pp. 10-50, 2005.
  16. Beck, A.. T, "Cognitive therapy and the emotioal disorders, New York: International Universities Press", 1978.