Abstract
In this paper we investigate the factors influencing the intention-to-use of Alibaba mobile payment in China. Our research model includes the mobile payment service factors ('instant connectivity', 'security', and 'use convenience'), the user's individual factors ('preferential' and 'individual characteristics'), 'satisfaction', and 'intention to use'. We surveys the current and potential mobile payment service users in China and analyzes with Structural Equation Model. The results show that all the mobile payment service factors give positive effects to 'satisfaction'. The 'individual characteristics', one of the user's individual factors, also gives positive effects to 'satisfaction', however, 'preferential' does not give positive effects. In addition, 'satisfaction' is found to give positive effects to 'intention to use'.
본 논문에서는 중국의 모바일 결제 시장에서 가장 높은 시장 점유율을 차지하고 있는 알리바바(Alibaba)의 모바일 결제 서비스 수용에 영향을 미치는 요인들을 확인 및 검증하고자 한다. 이를 위해 모바일 결제 서비스 특성(즉시접속성, 보안성, 이용편의성), 사용자 개인 특성(혜택, 개인화), 사용 만족도, 수용의도 등의 연구변수를 도입하여 구조방정식모형을 설계하고 중국의 Alibaba 모바일 결제 사용자를 대상으로 설문조사를 실시하여 변수들 간의 인과관계를 실증적으로 분석하였다. 검증결과에 의하면, 모바일 결제 서비스 특성인 즉시 접속성, 보안성, 이용편의성은 사용 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사용자 개인 특성 중 개인화는 서비스 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 혜택성은 사용 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 없었다. 또한, 사용 만족도는 수용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.