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Effects in Response to Nature of Selection on Performance Type and Quality of Service Affects to Post Behavior -Focusing on Jeon-ju, Sori Arts Center's Event Program-

공연예술 선택 특성과 서비스 품질이 사후 행동에 미치는 영향 -전주, 한국소리문화의전당 이벤트 체험을 중심으로-

  • 김범석 (호서대학교 벤처대학원 정보경영학과) ;
  • 전인오 (호서대학교 벤처대학원)
  • Received : 2015.09.10
  • Accepted : 2015.10.29
  • Published : 2015.12.28

Abstract

Along with economic growth which affects to the overall increase in income level within society, more permissible leisure time, and change in values of the life style directly affected to the more demand of performance arts. The theaters where the performance contents are actually accomplished have been built with various objectives and now there are 232 of performing art theaters are in operation at various locations over the country. The purpose of this research is to identify behavioral factors regarding how the preferable choice were made from the various type of the performance arts, study for the correlation on post behavior customer based on the survey conducted at Sori Art Center. As a result of this research, there were strong correlation were identified between how the preferable choice were made among the various type of performance and Customer's intend of returning visit /perceivd value. In addition to the aforementioned result, the survey result shows that the excellence of the facility, hospitality level of the staffs, and additional customer services were the meaningful positive factors and user convenience/subsidiary facilities were negative factors to the overall service quality control activities. The research reveals meaningful correlations between quality of the customer service factors and how the preferable choice were made by customer that lead to strategic plan which will increase competitiveness of the Sori Art Center. Extensive research for the Sori Art Center which represents cultural power of the local community would be exemplary case not only for the art centers in metropolitan area but also other local areas within the country.

경제성장과 국민들의 소득수준이 증가 및 여가시간의 증대와 삶의 질 향상에 대한 가치관의 변화로 공연예술은 더욱더 각광을 받고 있다. 공연 콘텐츠가 이루어지는 장소인 공연장은 전국 각지에서 다양한 형태로 설립되어 왔으며, 2015년 현재, 전국에 232개의 문예회관이 운영되어 지고 있다. 본 연구는 문예회관 이용객을 대상으로 공연예술에 대한 선택 특성을 파악하고 공연장의 서비스 품질에 대한 이론적 연구와 실증적 분석을 통해 사후행동에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 연구 결과, 공연예술 선택 특성은 지각된 가치와 만족도, 재방문 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 한국소리문화의전당의 서비스 품질의 조절 효과는 시설의 우수성과 직원의 친절도, 부가서비스는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 편의성과 부대시설은 미비한 것으로 분석되었다. 본 연구를 통해 공연을 관람하는 관객들이 만족하기 위해 중요하게 생각하는 공연예술 선택 특성과 서비스 품질요인은 어떠한 관계가 있는지 확인함으로써 한국소리문화의전당의 경쟁력을 향상 시킬 수 있는 전략을 얻었다고 사료되며, 지역의 대표적인 공연장인 한국소리문화의전당에 대한 심층 분석과 연구는 수도권은 물론, 다른 지역의 공연장이나 문예회관의 운영에 좋은 사례와 연구 자료가 될 것이라 판단된다.

Keywords

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