DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between North Korean Refugee Mothers' Perceived Home Psychological Characteristics and Ego-resilience of Young Children : The Moderating Effect of Social Support

북한이탈주민 어머니가 지각한 가정의 심리적 특성과 유아의 자아 탄력성 간의 관계: 사회적 지지의 조절효과

  • 조혜영 (성신여자대학교 대학원 유아교육과) ;
  • 노현주 (성신여자대학교 대학원 유아교육과)
  • Received : 2015.10.15
  • Accepted : 2015.12.11
  • Published : 2015.12.31

Abstract

This study aims to explore the relationship between North Korean refugee mothers' perceived home psychological characteristics and ego-resilience of their young children focusing on moderating effect of social support. For this purpose, we sampled 96 North Korean refugee mothers with 3-5 year old children. Home psychological characteristics consisting of family strength, family environment and family functioning, social support, and ego-resilience was analyzed by Pearson correlation analyses and hierarchical regression method. The results of this study were as follows. First, there is a significant correlation between North Korean refugee mothers' perceived home psychological characteristics and ego-resilience of their young children. Second, the perceived factors by North Korean refugee mothers of home psychological characteristics explained their young children's self-resilience 73.4% of the time and social support had a significant moderating effect. These results suggest that more effective social support to North Korean refugees has to be offered. Not only financial but emotional support is also needed.

본 연구는 북한이탈주민 어머니가 지각한 가정의 심리적 특성과 유아의 자아 탄력성 간의 관계를 살펴보고, 북한이탈주민 어머니가 지각한 가정의 심리적 특성이 유아의 자아 탄력성에 미치는 영향과 사회적 지지의 조절효과는 어떠한지 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 서울에 거주하는 만 3-5세 유아기 자녀를 둔 북한이탈주민 어머니 96명을 대상으로 가정의 심리적 특성의 가족건강성, 가족환경, 가족기능과 사회적 지지, 자아 탄력성 척도를 사용하여 조사한 후, Pearson의 상관관계와 위계적 회귀분석을 사용하여 영향력과 조절효과의 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 북한이탈주민 어머니가 지각한 가정의 심리적 특성 및 사회적 지지는 유아의 자아 탄력성과 유의한 상관관계가 나타났다. 둘째, 북한이탈주민 유아의 자아 탄력성에 미치는 요인을 모두 고려하여 영향력을 분석한 결과 73.4%의 설명력을 가지며, 사회적 지지의 조절효과가 유의미한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 북한이탈주민들에게 재정적인 지원뿐만 아니라 정서적인 특성에 초점을 맞춘 서비스 지원 등 보다 실효성 있는 사회적 지원을 제공해 주어야 함을 시사하고 있는 것이다.

Keywords

References

  1. 고영희 (2010). 유아의 자아 탄력성과 관련변인들 간의 구조적 관계 분석. 대구대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  2. 권정윤, 조혜영, 김미경 (2013). 북한이탈주민 어머니의 심리적 특성 및 양육 특성이 자녀의 문제행동에 미치는 영향. 유아교육학회지, 17(4), 275-296.
  3. 김미정, 정계숙 (2007). 유아기 자녀를 둔 새터민 부모의 양육 이야기. 아동학회지, 28(1), 71-94.
  4. 김윤아 (2013). 북한이탈주민의 자녀교육 지원에 대한 요구분석 및 정책적 시사점. 법과 인권교육연구, 6(2), 1-21.
  5. 김윤희 (1990). 부부관계, 부모-자녀 의사소통, 가족기능과 청소년자녀 비행과의 관계연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  6. 김은숙 (2003). 어머니가 지각한 사회적 지지와 유아 정서지능의 관계. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  7. 김정미, 곽금주 (2007). 취학전 빈곤아동에 대한 부모, 가정환경 자극, 사회적 지원의 영향력 탐색. 아동학회지, 28(2), 305-317.
  8. 김지현, 정현심, 김정민, 이순형 (2012). 유아용 가정환경 척도 개발 연구. 아동교육, 21(1), 77-92.
  9. 박복매, 문혁준 (2008). 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스, 의사소통지향성과 사회인구학적 변인이 가족건강성에 미치는 영향. 대한가정학회지, 46(10), 11-22.
  10. 박지원 (1985). 성인환자가 지각한 사회적 지지와 불안과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  11. 북한이탈주민지원재단 (2015). 2014년 새터민 실태조사. 서울: 북한이탈주민지원재단.
  12. 서울특별시 (2006). 서울도시기본계획 전략보고서. 서울: 서울특별시청.
  13. 송헌재 (2015). 북한이탈주민의 경제활동 실태. 서울: 자유경제원.
  14. 신선희 (2010). 적응유연한 다문화가정 유아의 보호요인 탐색. 열린유아교육연구, 15(6), 319-344.
  15. 유영주 (2004). 가족강화를 위한 한국형 가족건강성 척도 개발 연구. 한국가족관계학회지, 9(2), 119-151.
  16. 윤선영 (2003). 보육지원을 위한 외국의 제도: 독일의 보육제도. 서울: 한국여성단체연합회, 한국보육교사회.
  17. 이경호 (1999). 정신분열병 청소년과 정상 청소년의 가족의사소통 및 가족 기능 비교연구. 정신간호학회지, 8(1), 39-49.
  18. 장여진 (2014). 어머니의 심리적안녕감 및 양육태도가 유아의 자아 탄력성에 미치는 영향. 가천대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  19. 장휘숙 (1998). 가족심리학. 서울: 박영사.
  20. 전혜림 (2014). 제3국 출생 북한이탈주민 자녀의 남한사회적응. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  21. 정계숙, 김미정, 하은실 (2012). 어머니의 행복감 및 양육효능감과 유아의 자아 탄력성과의 관계. 열린유아교육연구, 17(1), 73-97.
  22. 정영수 (1998). 통일사회 적응을 위한 교육의 과제. 서울: 한국교육개발원.
  23. 조혜영, 권정윤 (2013). 북한이탈주민 어머니의 유아교육기관 경험에 대한 탐구. 열린유아교육연구, 18(2), 67-96.
  24. 조혜영, 권정윤, 박희영 (2014). 북한이탈주민 어머니의 자녀성취압력 및 교육신념과 교육열 간의 관계. 유아교육연구, 34(2), 147-163.
  25. 조혜영, 김미경, 이문옥 (2013). 북한이탈주민 어머니의 유아기 자녀 영어교육 실태와 어려움. 한국보육지원학회지, 9(5), 201-228. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.5.201
  26. 조혜영, 배지희 (2014). 북한이탈주민 가정의 심리적 양육환경과 자녀의 친사회적 행동 간의 관계. 열린유아교육연구, 19(2), 91-114.
  27. 천지원 (2013). 어머니가 지각한 가족 기능 및 사회적 지지에 따른 유아 문제행동. 부산대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  28. 최성일 (2012). 북한이탈주민 정착지원 현황과 과제. 경기: (재)경기도가족여성연구원.
  29. 최창욱, 조혜영 (2015). 북한이탈주민 어머니의 놀이참여 및 신념과 또래놀이 상호작용이 자녀의 사회적 능력에 미치는 영향. 2015년도 한국어린이미디어학회 춘계학술대회 자료집. 127-140.
  30. 통일부 (2014). 통계자료. http://www.unikorea.go.kr/ 에서 2015년 2월 13일 인출.
  31. 허준영 (2012). 북한이탈주민 사회통합정책 방안 모색: 서독의 갈등관리에 대한 비판적 검토. 통일정책연구, 21(1), 271-300.
  32. Antonovsky, A. (1974). Conceptual and methodological problems in the study of resistance resources and stressful life events. In B. S. Dohrenwend & B. P. Dohrenwend (Eds.), Stressful life events: Their nature and effect (pp. 1-43). NY: Wiley.
  33. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  34. Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 55(1), 83-96. https://doi.org/10.2307/1129836
  35. Berry, T. D., Dunlap, S. T., Cotton, S. J., Lochman, J. E., & Wells, K. C. (2005). The influence of maternal stress and distress on disruptive behavior problems in boys. Journal of American Academic Child Adolescent Psychiatry, 44(3), 265-273. https://doi.org/10.1097/00004583-200503000-00011
  36. Block, J. H., & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collings (Ed.), The Minnesota Symposia on Child Psychology, 13. Development of cognition, affect, and social relations (pp.39-101), Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  37. Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53(1), 371-399. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135233
  38. Bradley, R. H., Corwyn, R. F., McAdoo, H. P., & Coll, C. G. (2001). The home Environment of children in the United Stated Part I: Variations by age, ethnicity, and property status. Child Development, 72(6), 1844-1867. https://doi.org/10.1111/1467-8624.t01-1-00382
  39. Cambell, S. B., Pierce, E. W., March, C. L., Ewing, L. J., & Szumowski, E. K. (1994). Hard-to-manage preschool boys: Symptomatic behavior across contexts and time. Child Development, 65(3), 836-851. https://doi.org/10.2307/1131422
  40. Cassel, J. (1974). Psychological processes and stress: Theoretical formulation. International Journal of Health Services, 4(3), 471-482. https://doi.org/10.2190/WF7X-Y1L0-BFKH-9QU2
  41. Castro, V. S. (2003). Acculturation and psychological adaptation. Greenwood Press: Westport Connecticut London.
  42. Chuang, S. S., Lamb, M. E., & Hwang, C. (2006). Personality development from childhood to adolescence: A longitudinal study of ego-control and ego-resiliency in Sweden. International Journal of Behavioral Development, 30(4), 338-343. https://doi.org/10.1177/0165025406072795
  43. Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38(5), 300-314. https://doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003
  44. Condly, S, J. (2006). Resilience in children: A review of literature with implications for education. Urban Education, 41(3), 211-236. https://doi.org/10.1177/0042085906287902
  45. DeFrain, J. (2002). Global perspective on strong families. Building family strengths, international conference proceeding book, June 12-14, Shanghai, China.
  46. Fantuzzo, J., McWayne, C., & Blosky, R. (2003). Forging strategic partnerships to advance mental health science and practice for vulnerable children. School Psychology Quarterly, 32(1), 17-37.
  47. Garmezy, N. (1993). Children in poverty: Resilience despite risk. Interpersonal and Biological Process, 56(1), 127-136. https://doi.org/10.1080/00332747.1993.11024627
  48. Green, S. B. (1991). How many subjects does it take to do a regression analysis. Multivariate Behavioral Research, 26(3), 499-510. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2603_7
  49. Hovey, Y. D., & Magana, C. G. (2002). Cognitive affective and physiological expressions of anxiety symptomatology among Mexican migrant farmworkers: Predictors and generational difference. Community Mental Health Journal, 38(2), 223-237. https://doi.org/10.1023/A:1015215723786
  50. LeBuffe P. A., & Naglieri, J. A. (1999). The dexereux early childhood assessment. Lewisville, NC: Kaplan Press.
  51. Linver, M. R., Brooks-Gunn, J., & Kohen, D. E. (2002). Family processes as pathways from income to young children's development. Development Psychology, 38(5), 719-734. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.5.719
  52. Luthar, S. S. (1991). Vulnerability and resilience: A study of high risk adolescents. Child Development, 62(3), 600-612. https://doi.org/10.2307/1131134
  53. Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164
  54. Masten, A. S. (2001). Resilience process in development. American Psychologist, 56(3), 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
  55. McLoyd, V. C. (1998). Socioeconomic disadvantage and child development. The American Psychologist, 53(2), 185-204. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.185
  56. Mistry, R. S., Vandewater, E. L., Huston, A C., & MoLoyd, V. C. (2002). Economic well-being and children's social adjustment: The role of family process in an ethnically diverse low-income sample. Child Development, 73(3), 935-951. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00448
  57. Olson, D. H., & DeFrain, J. (2000). Marriages and families: Diversity and strengths (3rd ed.). Mountain View, CA: Mayfield.
  58. Olson, D. H., & DeFrain, J. (2003). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (4th ed.). NY: McGraw-Hill.
  59. Olson, D. H., Portner. J., & Lavee, Y. (1985). FACES-III. Family social science. University of Minnesota. St. Paul, Minnesota.
  60. Otto, H. A. (1962). What is strong family. Marriage and Family Living 24(1), 77-81. https://doi.org/10.2307/348232
  61. Rolfe, S. (2004). Rethinking attachment for early childhood practice: Promoting security, autonomy and resilience in young children. Crows Nest, NSW: Allen & Unwin, 19-38.
  62. Rijlaarsdam, J., Stevens, G. W., van der Ende, J., Hofman, A., Jaddoe, V. W., Mackenbach, J. P., Verhulst, F. C., & Tiemeier, H. (2013). Economic disadvantage and young children's emotional and behavioral problems: Mechanisms of risk. Journal of Abnormal Child Psychology, 41(1), 125-137. https://doi.org/10.1007/s10802-012-9655-2
  63. Stinnett, N., & DeFrain, J. (1985). Secrets of strong families. Boston: Little Brown & Co.
  64. Van Tuijl, C., & Leseman, P. P. M. (2007). Increases in the verbal and fluid cognitive abilities of disadvantaged preschool in the Netherlands. Early Childhood Research Quarterly, 22(2), 188-203. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2007.02.002
  65. Wright, M. O., & Masten. A. S. (2005). Resilience processes in development: Fostering positive adaptation in the context of adversity. In S. Goldstein & R. Brooks (Eds.). Handbook of resilience in children (pp.17-37). NY: Kluwer Academic/Plenum Press.

Cited by

  1. 유아기 자녀를 둔 북한이탈주민 어머니의 문화시설 이용 경험 vol.12, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14698/jkcce.2016.12.04.041