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안경원의 브랜드 네임 유형에 관한 연구 - 대구지역 안경원 브랜드를 중심으로 -

A Study on the Brand Name Type of Optical Shop - Centric on Optical Shop in Daegu Region -

  • Hong, Sung-Il (Dept. of Optometry and Vision Science, Kyungwoon University) ;
  • Son, Jeong-Sik (Dept. of Optometry and Vision Science, Kyungwoon University)
  • 투고 : 2015.11.03
  • 심사 : 2015.12.08
  • 발행 : 2015.12.31

초록

목적: 대구지역 안경원 브랜드를 중심으로 안경원 브랜드 네임의 유형 연구를 통해 새로운 브랜드 네이밍에 필요한 객관적인 자료로 활용하고자 하였다. 방법: 브랜드 네임의 개념과 기능 등의 브랜드 네임 특성들을 살펴보고 대구지역의 안경원 브랜드에 대한 한글과 영어, 국 영문 혼합, 음절 그리고 서술적, 암시적, 조어적 브랜드 네임의 유형과 대안의 창출 제시, 많이 사용된 키워드 분석 등으로 브랜드 네임 유형을 분석하였다. 결과: 한글의 자음에는 'o'이 가장 많았고 다음으로 'ㅅ' 이었다. 한글과 영어, 조합 등에서는 브랜드 네임의 57.1%의 과반수가 한글을 사용하는 것으로 나타났고 영어를 사용한 브랜드 네임도 약 32.7%가 되었다. 음절 수는 3음절이 30.4%로 많았지만 2, 4음절도 비슷한 빈도수로 각 29.7%와 25.0%를 차지하였다. 암시적, 서술적 유형이 51개, 40개로 각 17.0%와 13.3%로 나타났으며 대안의 창출에 따른 유형에서는 단어를 조합한 유형이 가장 많았고 상징물 사용이 뒤를 이었다. 기타 유형에서는 타 업종의 이름과 안경원이 소재하고 있는 지역명을 사용하고 있는 브랜드 네임이 많았다. 마지막으로 안경원 브랜드 네임에 사용된 키워드로는 '아이(eye)'가 45회로 빈도수가 가장 많았고 '당'과 '안경'이라는 키워드 순으로 사용된 것으로 나타났다. 결론: 창업을 위해 상호를 만들고 알리는데 그치는 단순한 이름이 아니라 들어서 기억하고 부르기 쉬우며 의미가 있는 브랜드 네임, 안경원에 대한 바람직한 연상과 독특하고 호감을 주는 창의적인 브랜드 네임이 되어야 한다.

Purpose: We conducted a study on the brand name types of optical shop in the region of Daegu to exploit the data necessary for a new brand naming. Methods: The characteristics of the names including the concept and function, phrasing compositions - whether the names are Korean words, English words or combination of the two, or others, and whether the names are descriptive, allusive or coined, alternative names, and most frequently used names were studied and analyzed. Results: For those in Korean words, the most frequently appeared consonant was 'ㅇ' then 'ㅅ'. In combination words, either in Korean and English combination or others, 57.1% of the names were in Korean, or 32.7% of the names were in English. As for number of syllables, 3 syllables consumed 30.4% and 2 and 4 syllables were in similar proportions of 29.7% and 25.0%, respectively. The proportions of allusive and descriptive names were 17.0% and 13.3%, respectively. As for alternative creation type, the type with combination of words came first, and then use of symbols came second. For other types, there were high number of brand names that contained the names of other business types and names of the districts in which the stores were located. Lastly, the most frequently used keyword was 'eye', which was used 45 times, and then came 'dang' and 'angyeong'. Conclusions: When starting a business and making an appropriate brand name, it must be easy to say and remember as well as meaningful. As such, a brand name for an optical shop should not only be creative, but also be associated with the business and emanate favorable impression.

키워드

참고문헌

  1. Son IK. Brand Identity, 1st Ed. Seoul: Management Mind, 2003;15.
  2. Hong SI. Son JS. A Study on the Design Identity of Optical Shop Brands. J Korean Ophthalmic Opt Soc. 2014; 19(4);435-443. https://doi.org/10.14479/jkoos.2014.19.4.435
  3. The Korea Optical news. 2014-2015 Korea Optical Yellowpage, Seoul: Storybooks, 2013;107-113.
  4. Jong GI. An essay on the cognitive linguistical aspect of brand names. The Society of Korean Language and Literature. 2008;57;145-147.
  5. Aaker DA. Managing Brand Equity, 1st Ed. Seoul: Businessbooks, 2006;48-338.
  6. Steve Rivkin, Fraser Sutherland. The Making of A Name, 1st Ed. Seoul: Kim & Kim Books, 2006;57.

피인용 문헌

  1. Study on Brand Naming of Optical Shop through Creation of Alternative vol.21, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14479/jkoos.2016.21.3.181
  2. The Effect of Brand Name of Long-Term Care Facilities on Consumer's Choice vol.36, pp.4, 2015, https://doi.org/10.15709/hswr.2016.36.4.314
  3. A Study on the Main Screen Layout Features of Optical Shop Websites: Focusing on Franchise Optical Shops vol.26, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14479/jkoos.2021.26.2.81