DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Educational Environment Composition for High School Equalization Policy - Focused on the Space Composition and Distribution of Departmentalized Classroom System in High School in Kangwon-Do based on rural village -

고교 평준화를 위한 교육환경 구성에 관한 연구 - 농촌기반 강원도내 교과교실제 운영 고등학교의 공간 구성 및 면적분포를 중심으로-

  • 김학철 (경동대학교 건축디자인학과)
  • Received : 2015.10.10
  • Accepted : 2015.11.23
  • Published : 2015.11.25

Abstract

The equalization policy needs various factors-standardization of educational environment, standardization of learning method, standardization of teacher ability, etc. Especially the standardization of educational environment is the base of various factors. But the recent educational environment condition of high school is not equal. The purpose of this study is to provide basic data for equal learning environment condition in high school applying departmentalized classroom system. This study has progressed through analyzing on 9 remodelling case of high school in Gangwon-Do. The method of this study is visiting high schools that operate the system, grasping the condition for environment composition, and investigating and analyzing practical use of the environment. The results of this study are summarized as follows: 1) The space compositions for departmentalized classroom system are generally desirable, but some schools take irrational space composition, especially on home base-teacher laboratory, classroom-teacher laboratory. 2) The space area distributions are different in every school. This result is based on not taking standard criterion on space area distribution.

Keywords

References

  1. 양금석, 농촌지역 고등학교의 운영방식 변화와 공간 재구성의 특징 연구, 한국농촌건축학회논문집 제16권 4호, 2014.11
  2. 김학철, 강원도 교과교실제 운영 중학교의 공간종류별 공간구성 및 면적분포에 관한 연구, 한국농촌건축학회논문집 제16권 4호, 2014.11
  3. 양금석, 농촌지역 중학교의 교과교실제 적용에 관한 연구, 한국농촌건축학회논문집 제15권 2호, 2013.05
  4. 윤미연, 오병욱, 정진주, 교과교실제 운영학교 운영실태 분석에 관한 연구-환경조성영역을 중심으로, 한국교육시설학회논문집 제20권 제3호, 2013.05
  5. 윤미연, 정진주, 오병욱, 교과교실제 운영학교의 홈베이스 공간유형에 관한 연구, 한국농촌건축학회논문집 제16권4호, 2014.11,
  6. 이동욱, 류호섭, 교과교실제 운영에 따른 공간구성 변화에 대한 현황분석-리모델링된 10개 고등학교의 사례, 한국교육시설학회논문집 제19권1호, 2012.01
  7. 윤희철, 교과교실제 운영에 따른 교과교실 공간배치 구성에 관한 연구, 한국교육환경연구원 학술지 제10권 제3호, 2011.12
  8. 교과교실제 컨설팅가이드, 한국교육개발원, 2014.02
  9. http://scme.kedi.re.kr/consulting/advancehigh.php 교과교실제 연구지원센터의 선진형 고등학교 교실 수 산정방법