Abstract
Summary. With the advent of the internet and the concept of social network service, people of present days are flooded daily with new varieties of the communication channel. One of the most affected group of people may be singing artists. This over-growing number of communication channels pushes singers to put just as many efforts to establish and groom his or her unique identity as an artist. In old 'pre-internet' days, any singing artist's superficial features, like the tone of voice or stage presentation, were the only transcriptive criteria upon which the artist was adjudicated. New developments in technology, however, have set a new paradigm for singing artists of the present day. Respective criteria of today extend beyond the realm of music and comprise musicianship, requiring much scrupulous attention on the various area to propagate and protect one's unique identity as an artist. In light of this phenomenon, this study looks into Mr. Lee, Seung Hwan whom may undoubtedly be one of the most representative ballad singers of 90's. We can probably see his music in 5 features such as Rock Sound based on using various instruments, World Music Sound, Massive Choir, Challenge for the New Style, Lyrics of Life. As a singer-songwriter, he colored numerous albums and influenced the era, unlike many others. He still works vigorously, worthy of his epithet, a 'present-progressive' artist. The object of this study is how Mr. Lee has been proactively dealing with the phenomenon above.
인터넷이나 소셜 네트워크 서비스 등의 매체가 발달함에 따라 아티스트는 자신의 개성을 확립하기 위해 예전보다 보다 많은 노력을 해야 하는 시대가 되었다. 과거의 아티스트가 가창력이나 무대 매너 등 표면적으로 드러나는 요소만으로도 충분했다면, 최근에는 음악성, 삶의 철학, 사회 참여 등 자신의 정체성과 관련된 많은 분야에도 세심한 주의가 필요하다. 이러한 관점에서 1990년대 발라드를 대표하는 아티스트중 하나인 이승환을 주목하고자 한다. 그의 음악에서 나타나는 특징은 록 사운드를 기반으로 한 다양한 악기를 활용, 월드뮤직 사운드, 대규모 합창, 새로운 스타일에 대한 도전, 삶이 담겨있는 가사 등 크게 다섯 가지로 나눌 수 있다. 이승환은 싱어 송 라이터로서 수많은 앨범을 자신만의 색으로 채우며 한 시대를 풍미했으며, 지금도 활발하게 활동하고 있는 현재 진행형 아티스트이다.