초록
본 논문은 현재 지방자치단체에서 재난안전분야 담당공무원에게 실시하고 있는 재난안전 교육훈련의 현황과 문제점을 조사하기 위한 연구이다. 이를 위해 전국의 광역자치단체와 기초자치단체에서 재난안전 업무를 담당하고 있는 공무원을 대상으로 설문조사를 실시하고 현재 재난안전 분야 교육훈련분야 종사자와 지방자치단체에서 재난안전 업무를 담당하고 있는 담당공무원을 대상으로 인터뷰를 수행하였다. 설문조사와 인터뷰 결과 주요한 문제점으로는 실무와의 연계성 미흡, 교육훈련 수강 후 평가방법의 문제 등 재난안전관리 교육훈련 자체의 문제와 관리자의 인식부족, 과중한 업무로 인한 교육훈련 기회 미흡 등의 조직 환경적 요인이 도출되었다. 도출된 문제점을 개선하기 위해 본 연구에서는 재난안전 분야 담당공무원의 교육훈련 수강 이수 강제조항 및 최소 이수시간 제정, 재난안전 분야 교육훈련의 이력 관리 체계 및 관리자의 인식제고 등의 개선방안과 시사점을 제시하였다.
This article aims to analyse the overview and issues of current disaster management training and exercise program for local government officials who is currently in charge of the disaster management tasks by surveying and interviewing. Main issues that raised in the survey and interview are that current disaster management training and exercise program is not practically related with the current work tasks. Furthermore, the organizational issues including lack of awareness in disaster management from upper and middle management are derived. In order to solve such issues, this article suggests to establish regulations to force local government officials completing certain hours of training and exercise programmes and integrated system that can manages local government officials' training records and to improve awareness of senior officials towards importance of training and exercise in disaster management.