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국내 콘텐츠산업 지식정보 지원정책에 관한 연구 -방송영상분야 이용 및 만족도 평가를 중심으로-

Evaluation of Korean Content Industry Knowledge Information Service Policy : Service Usage and Satisfaction on Video Broadcasting Area

  • 정윤경 (순천향대학교 신문방송학과)
  • 투고 : 2014.08.08
  • 심사 : 2014.09.29
  • 발행 : 2014.11.28

초록

지식기반 경제에서 가치 생산의 중추는 지식과 정보이다. 이에 따라 국내에는 공적 지식정보 지원 정책이 잘 마련되어 있으나, 이에 대한 평가는 미흡하였다. 본 연구에서는 방송 영상 분야에 종사하는 현업인을 대상으로 지식정보 서비스 이용 및 만족도를 분석하고, 제도적 개선점을 모색해 보았다. 분석 결과, 현업인들의 공적 지식정보 지원 서비스의 이용은 높지 않았으며, 만족도 역시 낮은 것으로 나타났다. 정보 신뢰도는 높은 반면, 시의성이나 유용성에 대한 평가는 부정적이었다. 그러나 응답자들이 개별 노력을 통해 지식정보를 수집, 분석하고 있는 점에 근거할 때, 지식정보 수요는 높은 것으로 분석된다. 완성된 형태의 지식정보를 제공하기 보다는 이차적 가공이 가능한 원형의 지식정보 제공이나, 지식정보 획득 수단의 제공, 시장친화적 지식정보의 제공 등을 통해 공적 지식정보 지원 서비스의 효용을 높일 필요가 있을 것으로 보인다.

One of the key factors in knowledge based economy is knowledge and information. Accordingly, public service policy for related knowledge and information is well equipped in Korea. However, policy has rarely been evaluated. This study analyzes usage and satisfaction of knowledge information service policy among broadcasting and video industry employees. Results shows low in usage as well as satisfaction among employees. Reliability of the service is relatively high, comparing to timeliness and usability. The fact that most respondents individually pay their efforts to collect and analyze information and knowledge means high need for them. This study recommends, instead of providing complete fixed data, to provide means to acquire knowledge, market oriented data to improve the effectiveness of the policy.

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