DOI QR코드

DOI QR Code

디즈니 애니메이션의 외시 의미적 표현과 소통의 경향

The Tendency of Denotative Representation and Communication in Disney Animation

  • 오동일 (선문대학교 문화콘텐츠학과)
  • 투고 : 2014.09.11
  • 심사 : 2014.10.28
  • 발행 : 2014.11.28

초록

롤랑 바르트에 의하면 신화란 상호 연결된 함축적 개념의 연쇄로서 1단계 의미작용 체계가 촉발하는 상호 연관된 연쇄적 함축의미를 통해서 그 모습을 드러내는 것이다. 그러므로 실사영화나 애니메이션에서 보이는 특정 장면의 함축의미는 그 장면이 만들어지기 이전에 사회적 통념이나 가치로서 이미 문화 속에 내재되어 있는 것이다. 디즈니 애니메이션의 경우에도 바르트가 언급한 외시의미와 함축의미의 두 가지 층위를 가지고 있다. 그러나 디즈니 애니메이션은 작품에 내재되어 있는 신화를 표현하고 전달하는 데에 있어서 명확하고 구체화된 캐릭터의 전형성을 토대로 외시적 표현과 직접적 소통을 추구하는 경향을 보인다. 그러므로 디즈니 애니메이션에서 보이는 의시적 의미작용의 경향은 디즈니 애니메이션 미학에 접근하는 한 갈래의 연구 방법이라고 할 수 있다.

Roland Barthes views a myth as a chain of connotative concepts that are mutually connected. For him, a myth appears through a chain connotation that is mutually related, due to the first-stage signification system. In other words, the connotation of a particular scene is already inherent in a culture in the form of social convention or social values before it is made. In the case of Disney animation, as mentioned Barthes, it has also two layers of denotation and connotation for signification. However, Disney animation shows the tendency that seek the denotative representation and the direct communication, based on the typified character, to the representation and delivery of the myth that is inherent. Therefore, the tendency of denotative signification is seen Disney animation can be said as a branch of research methodology for the approach to the aesthetics of Disney animation.

키워드

참고문헌

  1. S. Charles, "Animation: Notes on a Definition," The Art of the Animated Image: An Anthology, The American Film Institute, p.11, 1987.
  2. F. Maureen, Art in Motion: Animation Aesthetics, John Libbey, 1998.
  3. T. Jurgen, Classics of Semiotics, Plenum, 1987.
  4. B. Roland, Mythologies, Hill & Wang, 1972.
  5. S. Ferdinand, General Linguistics, Philosophical Library, 1959.
  6. W. Paul, Understanding Animation, Routledge, 1998.
  7. L. Jay, Eisenstein on Disney, Seagull Books, 1986.
  8. B. Roland, Mythologies, Hill & Wang, 1972.
  9. H. Maria, "ideological dimension of media message," Culture Media Language, Hutchinson, pp.122-127, 1980.
  10. C. Karl, "The Importance of the FBI's Walt Disney File to Animation Scholars," Animation Journal, Spring, pp.67-77, 1995.
  11. B. Roland, Mythologies, Hill & Wang, 1972.
  12. N. Russel, The Unembarrassed Muse: The Popular Arts in America, Dial, 1970.
  13. L. John, "Principles of Traditional Animation Applied to 3D Computer Animation," ACM Computer Graphics, Vol.21, No.4, 1987.
  14. W. Paul, Understanding Animation, Routledge, 1998.
  15. W. Paul, Understanding Animation, Routledge, 1998.
  16. R. Stephen, "Life Reproduced in Drawings: Preliminary Comments upon Realism in Animation," Animation Journal, Vol.13, pp.65-85, 2005.