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Change to Plan Budgeting According to Development of the Environment of Performing Arts in Korea

공연여건 성장에 따른 예산계획의 변화모색

  • 정달영 (동국대학교 영상대학원 공연예술학과)
  • Received : 2014.07.17
  • Accepted : 2014.09.15
  • Published : 2014.11.28

Abstract

It is a time to change the investment system for performances of co-producing according to development of the environment of performing arts in Korea. If we keep producing performances through the conventional method of the investment, we soon fall behind because production costs will increase by extension of the performance period. Investment companies generally require to the production company the investment principal guarantee as a condition for a investment. Producing companies have been producing performance with only ticket revenue and money of investment companies without their own money. Those two unreasonable things have raised a risk. So first of all, it is necessary to account marginal cost instead of average cost to decide more exactly open-running of performance. Second, it is necessary to change total cost as an investment parameter to production cost to avoid the unreasonable demands, such as a principal guarantee to production company. Therefore, we have to accept the budget planning of the United States to account the marginal cost and the production cost.

본 연구는 공연여건의 성장에 걸 맞는 투자시스템으로의 변화를 모색하는 데 있다. 특히, 제작사들이 원하는 장기공연이나 오픈런 방식으로 공연여건이 조성되고 있는 상황에서 연장공연 여부를 신속히 판단할 수 있고, 제작자와 투자자 양자가 만족할 수 있는 미국식 예산수립 방식으로의 변화모색이 필요한 시점이다. 이에 구체적으로 3가지 방안을 제시하였다. 첫째, 연장공연이나 재공연 여부를 보다 정확히 판단하기 위해서는 현재와 같이 평균비용(Average Cost)을 산출하여 평균수입과 비교하기보다는 미국과 같이 한계비용(Marginal Cost)을 산출해서 비교해야 할 것이다. 둘째, 수익배분에 대한 불합리성을 극복하기 위해서는 현재와 같이 총제작비를 투자모수로 삼기보다는 미국과 같이 총제작비에서 운영비용(Operating Cost)을 제외한 프로덕션비용(Production Cost)만을 투자모수로 삼아야한다. 셋째, 앞서 언급한 한계비용의 산출과 프로덕션비용의 산출을 위해서는 미국 지출예산(Expense Budget)의 이원화 작성법의 국내 적용이 필요하겠다.

Keywords

References

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