DOI QR코드

DOI QR Code

Analyzing Characters and Designing Actions to Feature - Sarafanov of Written by A. B. Vampilov

형상화를 위한 인물분석과 행동설계 - A. B. 밤필로프 작 <장남>의 사라파노프

  • Received : 2014.09.30
  • Accepted : 2014.11.06
  • Published : 2014.11.28

Abstract

Vampilov, who is not well known as a playwright in domestic, is acknowledged comparable to Anton Chekhov in Russia. This paper was planed in order to promote a unsatisfied study until now in domestic for works by Vampilov and studied a part of composing play to put on the stage for , a drama written by Vampilov. This paper, originated from a viewpoint that actor have to complete the final text of the play for audiences to read depending on the drama and based on work features and characters of Vampilov, established an analysis scheme according to segments of unit actions for actions of Sarafanov, the character of the play, in order to achieve a purpose under suggested situation at the drama and focused on completing purposes per units individually. We have analyzed Sarafanov and his actions referring patterns and probabilities of the characters in the other works by Vampiov and regarded it as the important item together with logical basis of actions. Lyric and humanism emphasizing works by Vampilov, affected by Anton Chekhov and Nikolai Vasilevich Gogol, are acknowledged as realistic descriptions using contingency and a play within a play outstandingly and emphasized an importance of human relation. We have selected as a primary way to compose action text that audiences would read on the stage and used it as the method to design action of the characters in order to activate natural good of Sarafanov and general absurdities that human, does creative works, never give up purposes of ideal life.

국내에서는 아직 잘 알려지지 않은 극작가 밤필로프는 러시아에서는 체홉과 비견될 만큼 인정을 받고 있다. 본 논문은 아직까지 미흡한 밤필로프 작품에 대한 국내의 연구를 활성화하기 위한 목적으로 계획되었다. 밤필로프의 희곡 <장남>의 공연을 위하여 연구되었다. 희곡을 재료로 삼아, 관객이 읽어 낼 연극의 최종의 텍스트를 완성해야 하는 주체가 배우라는 관점에서 출발하여, 밤필로프의 작품세계와 특성을 살펴 연구의 토대로 삼고, 등장인물인 사라파노프의 행동을 희곡에 제시된 상황에서 목적달성을 위한 단위행동으로 분절하여 분석체계를 세우고, 단위별 목표를 개별적으로 완성하는데 중점을 두었다. 밤필로프의 다른 작품속 등장인물들의 유형과 인물들의 개연성을 사라파노프와 그의 행동체계를 분석하는데 참고로 하였으며, 행동의 논리적 근거와 함께 중요한 요소로 삼았다. 체홉과 고골의 영향을 받아 서정적이고 휴머니즘을 강조하고 있는 밤필로프의 희곡들은 우연성과 극중극의 활용이 뛰어나고 사실적 묘사로 인정을 받고 있으며 인간의 유대관계의 중요성을 강조하고 있다. 사라파노프의 태생적 선함과 창조적 작업을 하는 인간의 이상적 삶의 목적을 포기하지 않는 일상의 부조리성을 행동화 하기 위해 무대에서 관객에게 읽혀질 행동 텍스트를 구성하는 주요 방법으로 <신체행동법>을 선택하여 인물 행동설계의 도구로 삼았다.

Keywords

References

  1. А. В. Вампилов, Алесандр Вампилов Избра нное, М:Согласие, C.730, 1999.
  2. http://www.naver.com
  3. Рудницки, К По ту сторону вьмысла: замет ки о драматургии А. Вампилова, Вопролит, No10, C.31, 1976.
  4. Ан Бён Ен, Герой драматургии А.Вамилов а, М: МГУ. Имени М.В Ломаносова, C.7, 1993.
  5. Вампилов А. В. Старший сын, Эскимо, 2005.
  6. Боровиков, С Естественность и театальнос ть Наш современник, М:, No3, C.170-171, 1978.
  7. 고애경, 밤필로프의 희극 <장남>에서의 모티브 연구, 단국대학교, p.73, 2002.
  8. Лакшин. В Дни и годы героев Вампилова. Юность, No.5, C.62, 1976.
  9. 고애경, 밤필로프의 희극 <장남>에서의 모티브 연구, 단국대학교, p.51, 2002.
  10. Шгай нов, И Четрые варианта одной nроб лемы Сибирские огни Новосибирск, No7, C.140-141, 1974.