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A Direction of a Complement of the Elementary School Mathematics History Described in the Texts - Focusing on Mathematical Transculture

초등학교 수학 교과서가 다루는 수학사의 보완 방안 -수학문화의 전이를 중심으로-

  • Park, Jeanam (Department of Mathematics Education, Inha Universoty)
  • Received : 2014.08.26
  • Accepted : 2014.11.04
  • Published : 2014.11.30

Abstract

In this paper, we study the major mathematical history appeared in the elementary school mathematics textbooks. School mathematical history described in the texts reflects the axial age, and deals with mathematical transculture from the ancient Greek into Europe without the Islamic mathematics. We discuss about them through out the elementary school textbooks and give some directions for the problems.

우리는 본 논문에서 초등학교 수학 교과서가 다루는 주요 수학사를 알아보았다. 우리나라 초등수학 교과서는 기축시대가 반영된 수학사를 다루고 있으며, 또한, 고대 이집트, 고 바빌로니아, 그리고 이슬람 수학을 배제하고 고대 그리스에서 로마, 유럽으로 수학문화의 전이를 왜곡하여 다루고 있다. 이를 초등수학 교과서를 통하여 알아보고 그 보완방안을 제시하였다.

Keywords

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