DOI QR코드

DOI QR Code

Visualization of Calculus Concepts with GeoGebra

GeoGebra와 미분적분학 개념의 시각화

  • Lee, Sang-Gu (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Jang, Ji-Eun (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Kim, Kyung-Won (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Park, Kyung-Eun (Department of Mathematics Education, Sungkyunkwan University)
  • Received : 2014.09.01
  • Accepted : 2014.10.08
  • Published : 2014.11.30

Abstract

Recently, with the development of technology, intuitive understanding of abstract mathematical concepts through visualizations is growing in popularity within college mathematics. In this study, we introduce free visualization tools developed for better understanding of topics which students learn in Calculus. We visualize important concepts of Calculus as much as we can according to the order of most Calculus textbooks. In this process, we utilized a well-known, free mathematical software called GeoGebra. Finally, we discuss our experience with visualizations in Calculus using GeoGebra in our class and discuss how it can be effectively adopted to other university math classes and high school math education.

최근 테크놀로지가 발달함에 따라 대학 수학교육에서 시각화를 통한 추상적인 수학적 개념의 직관적 이해는 그 비중이 점점 커지고 있다. 본 연구에서는 대학 미분적분학을 학습하는 학생들의 이해를 도울 수 있고 웹만 연결되어 있으면 무료로 사용할 수 있는 그리고 필요한 내용을 직접 개발할 수 있는 도구 중 그 장점이 잘 알려져 있는 지오지브라(GeoGebra)를 활용한 무료 시각화 자료들을 개발하여 소개한다. 특히 미분적분학 교재의 순서에 맞추어 개발된 시뮬레이션 도구를 활용하여 개념의 이해와 함께 새로운 지식을 생산할 수 있는 교육환경을 제공하고자 하였다. 마지막으로 미적분학 개념들의 시각화를 마친 이번 시도가 대학수학의 다른 강좌와 중등 수학교육으로 확대될 수 있는 가능성에 대하여 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강순자, 고상숙 (1999). 공간 능력을 신장하기 위한 기하 학습자료 개발 : GSP를 이용하여 정다면체 구성, 수학교육 38(2), 179-187. (Kang, S., Koh, S. (1999). Development of Instructional Materials Using Computer Software, Geometer's Sketchpad for Enhancing Spatial Ability in Regular Polyhedrons, The Mathematical Education 38(2), 179-187.)
  2. 권윤신, 류성림 (2013). GeoGebra를 활용한 귀납활동이 초등수학영재의 증명능력 및 증명학습태도에 미치는 영향, 초등수학교육 16(2), 123-145. (Kwon, Y., Ryu, S. (2013). The Effects of Inductive Activities Using GeoGebra on the Proof Abilities and Attitudes of Mathematically Gifted Elementary Students, Education of Primary School Mathematics 16(2), 123-145.) https://doi.org/10.7468/jksmec.2013.16.2.123
  3. 권종겸, 이봉주 (2013). 스토리텔링 수학 교수.학습에 대한 초등 현직교사와 예비교사의 인식 분석, 수학교육논문집 27(3), 283-299. (Kwon, J. & Lee, B. (2013). An analysis on the in-service and pre-service teachers' perception of teaching and learning mathematics based on storytelling in elementary, Communications of Mathematical Education 27(3), 283-299.) https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.3.283
  4. 김경원, 이상구, 이재화 (2011). Excel Grapher: 역동적 함수 그래프 도구, 수학교육논문집 26(2), 309-321. (Kim, K., Lee, S. & Lee, J. (2011). Excel Grapher: Dynamical Graphing Tool, Communications of Mathematical Education 25(2), 309-321.)
  5. 김응환, 김승동, 변두원 (2001). 미분적분학 대학교육콘텐츠 개발, 한국학교수학회논문집 4(2), 143-155. (Kim, Y., Kim, S. & Byun, D. (2001). A Development of college education contents for Calculus, Journal of the Korean School Mathematics Society 4(2), 143-155.)
  6. 김태환, 장강원 (2013). 지오지브라를 활용한 공학수학에서의 여러 가지 방정식의 그래프에 관한 미적분학 교육, 대한기계학회 춘추학술대회, 1744-1749. (Kim, T., Jang, G. (2013). Teaching Calculus on Graphs of Various Equations in Engineering Mathematics using Geogebra, Proceedings of the KSME Meetings 2013, 1744-1749.)
  7. 김향숙 (2001). 평면변환기하에 있어서 Mathematica를 이용한 교수-학습방법, 수학교육 40(1), 93-102. Kim, H. (2001). Teaching-Learning Method for Plane Transformation Geometry with Mathematica, The Mathematical Education 40(1), 93-102.)
  8. 류희찬, 이지요 (1993). 수학교육에서의 시각화의 중요성과 LOGO, 수학교육학연구 3(1), 75-85. (Lew, H., Lee, J. (1993). Visualization in Mathematics Education and LoGo, Journal of Educational Research in Mathematics 3(1), 75-85.)
  9. 문광호, 우정호 (1999). 중.고등학교 수학의 시각화, 학교수학 1(1), 135-156. (Mun, K., Woo, J. (1999). A Study on the Visualization of Middle & High School Mathematics, School Mathematics 1(1), 135-156.)
  10. 신동선, 류희찬 (2002). 수학교육과 컴퓨터, 서울: 경문사. (Shin, D., Lew, H. (2002). Mathematics Education and Computer, Seoul: Kyungmoon publishers.)
  11. 오영범.박상섭 (2010). 초등학교 수학과 개념학습을 위한 스토리텔링 기반 학습 콘텐츠 개발, 정보교육학회논문지 14(4), 537-545. (Oh, Y., Park, S. (2010). Development of Mathematics Learning Contents based on Storytelling for Concept Learning, Journal of The Korean Association of Information Education 14(4), 537-545.)
  12. 이상구, 장지은, 김경원 (2013). Sage와 GeoGebra를 이용한 선형대수학 개념의 Visual-Dynamic 자료 개발과 활용, 수학교육 논문집 27(1), 1-17. (Lee, S., Jang, J, & Kim, K. (2011). Visualization of Linear Algebra concepts with Sage and GeoGebra, Communications of Mathematical Education 27(1), 1-17.) https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.1.001
  13. 이승우, 백종일, 이정곤 (2013). 융합인재교육(STEAM)을 적용한 초등 수학영재 교육 프로그램의 개발과 적용 효과, 초등수학교육 16(1), 35-55. (Lee, S., Baek, J. & Lee, J. (2013). The Development and the Effects of Educational Program applied on STEAM for the Mathematical Prodigy, Education of Primary School Mathematics 16(1), 35-55.) https://doi.org/10.7468/jksmec.2013.16.1.035
  14. 이정곤 (2012). GeoGebra 환경에서 정적분을 이용한 자연로그의 개념이미지 형성 학습 개선방안. 한국수학사학회지 25(1), 71-88. (Lee, J. (2012). A study for Build the Concept Image about Natural Logarithm under GeoGebra Environment, The Korean Journal for History of Mathematics 25(1), 71-88.)
  15. 전명일 (2003). 미분개념 지도를 위한 학습자료 개발 및 적용. 석사학위논문, 한국교원대학교. (Joen, M. (2003). Development of learning instructional materials and it's application for teaching differentiation concepts, Master's degree, Korea national university of education.)
  16. 채희정 (2001). Visualization of concepts in Matrix Theory. 석사학위논문, 성균관대학교. (Chae, H. (2001). Visualization of concepts in Matrix Theory, Master's degree, Sungkyunkwan university.)
  17. 한동숭 (2003). Maplet을 이용한 미적분학 교수-학습 방법, 한국학교수학회논문집 6(2), 71-85. (Han, D. (2003). Teaching-Learning Method for Calculus Education with Maplet, Journal of the Korean School Mathematics Society 6(2), 71-85.)
  18. 한세호, 장경윤 (2009). 고등학교 수학 문제해결에서 CAS의 도구발생, 학교수학 11(3), 527-546. (Han, S., Chang, K. (2009). Instrumental Genesis of Computer Algebra System(CAS) in Mathematical Problem Solving among High School Students, School Mathematics 11(3), 527-546.)
  19. Haciomeroglu, E. S., Bu, L., Schoen, R. C. & Hohenwarter, M. (2009). Learning to Develop Mathematics Lessons with GeoGebra, MSOR Connections 9(2), 24-26.
  20. Hohenwarter, M., Hohenwarter, J., Kreis, Y. & Lavicza, Z. (2008). Teaching and Learning Calculus with Free Dynamic Mathematics Software GeoGebra, 11th International Congress on Mathematical Education.
  21. Hohenwarter, M., Lavicza, Z. (2007). Mathematics teacher development with ICT: towards an International GeoGebra Institute, Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics 27(3), 49-54.
  22. Hohenwarter, M., Preiner J. & Yi, T. (2007). Incorporating GeoGebra into Teaching Mathematics at the College Level, Proceedings of ICTCM 2007, 1-7.
  23. Macnab, J. S., Phillips, L. M. & Norris, S. P. (2012). Visualizations and Visualization in Mathematics Education, Reading for Evidence and Interpreting Visualizations in Mathematics and Science Education, 103-122.
  24. NCTM. (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics.
  25. Pitcher, Neil (1991). Visualization in linear algebra, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 22(3), 387-394. https://doi.org/10.1080/0020739910220305

Cited by

  1. A Study on Instrumentalization in van Hiele's Geometric Teaching Using GeoGebra vol.30, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.4.435
  2. 대학의 미적분학 교과목에서 수업 방식에 따른 교육 효과 고찰 vol.30, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.1.47
  3. Taylor 정리의 역사적 고찰과 교수방안 vol.31, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14477/jhm.2018.31.1.019