초록
최근 다양하게 시도되고 있는 다중 참여형 인터랙티브 미디어 디자인은 관객 참여가 핵심요소로 작용되고 있다. 따라서 논의하려는 관점을 참여단계의 유형과 참여 유형의 특성을 고찰하고 참여유형의 변별성을 확보하고자 한다. 사용자 참여 분석을 통해 추출된 참여유형은 다중적 능동적 참여 유형으로 도출하였다. 이를 바탕으로 미라(Mira)를 활용하여 참여 범주를 영상 파트와 사운드 파트로 구분하였고, 'The 360 Project'라는 최종 영상시스템을 구현하는 과정에서 파생되는 문제점과 해결책을 제시하였다. 본 연구의 한계점으로는 제시된 참여 유형이 협소하다는 점과 개발된 최종 결과물 분석까지 제시하지 못한 점이다. 향후 연구를 통하여 상기 한계점을 보완하고 보다 발전된 다중 참여형 작품 및 연구가 지속되어야 할 것으로 판단된다.
Recent studies of multiple participatory interactive media designs hows that the key element to this area is the participation of the audience. Due to this matter, this paper discusses the categories of the phase and looks into the characteristics of participatory matters to clarify the distinction. The categories that has been mentioned in this paper are multiple participatory types and active participatory types. Based on this matter, research practicing the Mira has been conducted in two separate groups - video and sound, and suggests the solution to the problems that has occurred during the process of implementing the final video system called 'The 360 Project'. The fact that the paper suggests a small range of participatory categories and hasn't come up with a certain analysis to the final outcome appears as a limit. The inadequacy will be supplemented throughout the following paper, hoping there will be improved versions of multiple participatory researches.