초록
네트워크와 통신의 발달로 스마트 디바이스의 보급이 이루어졌으며, 삶의 질을 높이기 위한 사람들의 열망이 커지면서 서비스 산업이 스마트 디바이스를 통해 이루어지고 있다. 그 중에서도 사람들의 건강한 삶을 위해 행동을 변화할 수 있도록 도와주는 서비스가 일반적인 프로세스로 개발되어져 행위자의 행동 변화에 대해 많은 영향을 미치지 못한다. 따라서 본 연구는 애플리케이션 마켓을 통해 현재 행동변화 애플리케이션에 대한 개발 상황을 알아보았다. 개발현황에는 프로세스에 의해 2가지 패턴으로 나눌 수 있다. 이 결과와 행동 이론 모델인 통합변화모델, 목표설정이론의 목표 수행 과정과 이를 자동화시키기 위한 습관형성단계를 사용한 행동변화모델을 제시한다. 또한, 모델에 따른 서비스를 제시하여 행위자에게 동기력 및 행동의 지속가능성과 긍정적으로 행동 변화가 이루어 질 수 있도록 한다. 이렇게 구성함으로써 기존의 서비스보다 행동력 동기력 등 여러 측면에서 기대할 수 있을 것이다.
Supply of a smart device has been made with the development of communication networks and growing desire of people to improve the quality of life, the service industry about it have been made with smart devices. Among them, there are various services that can help people change their behavior to healthy life. But it does not have a large impact on the behavior change of performer because its been developed as a general process. Therefore in this study examine development situation about current behavior change applications through application markets. Development current situation can be separated by process to two patterns. As a result we propose behavioral change model that includes integrated change model that one of the behavior theory model, accomplish the goal process of goal setting theory and habit formation phase for automate the changes. Also, we provide appropriate service according to the model that leads motivation, sustainability of the action and positive behavior change to performer. We can expect in many aspects such as ability and motivation than existing service.