Abstract
Financial companies are providing electronic financial transactions through a variety of user terminals for non-face-to-face services such as Internet banking, smart phone banking, or etc. However, in these services users' security awareness and the limitations of technical responses has frequently caused the financial loss so that fundamental protection measures are required from financial authorities. Accordingly, financial industry is planning and establishing systems that block unusual financial transactions by comprehensively analyzing and detecting user's electronic information, access information, transaction information, and so on in accordance with "Guide for building Unusual financial transactions detection system" to prevent the financial loss that happens in electronic financial transactions. In this paper, we analyze case studies of unusual financial transactions detection and prevention system that is built and operated in financial companies and current operating status and propose effects of the accident prevention and security measures later.
금융회사는 인터넷뱅킹, 스마트폰뱅킹 등 비대면 서비스를 위해 다양한 사용자 단말 환경을 통해 전자금융거래 서비스를 제공하고 있다. 그러나, 이러한 서비스는 기본적으로 사용자의 보안인식 및 기술적 대응의 한계로 인한 금전사고가 빈번하게 발생하고 있어 금융 감독 당국으로부터 보다 근본적인 보호대책이 요구되고 있다. 이에 따라, 금융권에서는 전자금융거래에서 발생하는 금전사고를 예방하기 위해 사용자의 전자정보, 접속정보, 거래내용 등을 종합적으로 분석하고 탐지하여 이상 금융거래를 차단하는 금융보안연구원에서 제시한 "이상 금융거래 탐지시스템 구축 가이드"에 따른 시스템을 구축하거나 계획하고 있다. 본 논문에서는 금융회사에 구축되어 운영 중인 이상 금융거래 탐지 및 차단시스템의 구축사례와 운영현황을 살펴보고, 좀 더 개선된 방식의 시스템을 구성하여 분석을 통한 사고예방의 효과성과 이후 보안대책에 대한 개선방안을 제안하고자 한다.