The Effect of Environment-friendly Consumption Consciousness, Consumption Behavior and Consumption Value of Adolescents on Attitude of School Uniform Recycling

청소년의 친환경 소비의식, 소비행동, 소비가치가 교복 재활용 태도에 미치는 영향

  • Lee, Jung Woo (The Graduate School of Education, Korea University) ;
  • Kim, Jiyun (The Graduate School of Education, Korea University) ;
  • Park, Su Hee (The Graduate School of Education, Korea University) ;
  • Suh, Kyung Hwa (The Graduate School of Education, Korea University) ;
  • Shin, Yeoul (The Graduate School of Education, Korea University) ;
  • Ahn, Jee Hyun (The Graduate School of Education, Korea University) ;
  • Yang, Heesoon (Department of Textile and Clothing Design, Kyung Hee University)
  • 이정우 (고려대학교 교육대학원) ;
  • 김지윤 (고려대학교 교육대학원) ;
  • 박수희 (고려대학교 교육대학원) ;
  • 서경화 (고려대학교 교육대학원) ;
  • 신여울 (고려대학교 교육대학원) ;
  • 안지현 (고려대학교 교육대학원) ;
  • 양희순 (경희대학교 의류디자인학과)
  • Received : 2013.12.31
  • Accepted : 2014.06.29
  • Published : 2014.06.30

Abstract

School uniform recycling has gained increasing attention as one of the solutions for environmental problems and improvement of home economics. The aim of this study is to investigate the effect of environment-friendly consumption consciousness, consumption behavior, and consumption value on attitude of school uniform recycling in adolescents. Using self-completion questionnaire, environment-friendly consumption consciousness, consumption behavior, and consumption value were examined in 426 middle- and high school female students in Seoul and Gyeonggi province. The results are as follows; first, although more than 60% students showed positive attitude for purchasing recycled school uniform, respondents have rarely been purchasing recycled school uniform. Second, environment-friendly consumption consciousness, consumption behavior, and consumption value of students had the significant effect on the attitude of school uniform recycling. Our results suggest that more efforts should be focused on the education of environment-friendly consumption consciousness and consumption behavior.

의복 폐기와 같은 환경문제의 해결방안과 가정 경제를 도울 수 있는 방안으로 재활용 교복 시장의 활성화에 대한 인식이 높아지고 있다. 따라서 본 연구에서는 청소년의 교복 재활용 실태와 청소년들의 친환경 소비의식, 소비행동, 소비가치가 교복 재활용 태도에 미치는 영향을 살펴보고 향후 교복 재활용 시장의 활성화를 위한 제언을 하고자 하였다. 이에 서울 경기 지역의 426명의 중 고등학교 여학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 60%이상이 교복 재활용 시장에 대해 찬성 의견을 보이고 있지만 실질적으로 재활용 교복 구매를 할 수 있는 기회가 적은 것으로 나타났다. 둘째, 청소년들의 친환경 소비의식, 소비행동, 소비가치는 재활용 교복에 대한 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 재활용 교복 시장 활성화를 위해서는 청소년들의 친환경 소비의식을 높이고, 친환경 소비행동을 할 수 있도록 가정교과와 타 교과 교육과의 연계를 통해 청소년들의 환경친화적 가치관 교육을 강화하여야 하며, 학교-학생-학부모 모두가 참여하는 실질적인 교복 재활용 기회의 확대가 필요하겠다.

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