Work, Care or Leisure? - The Effects of Gender and Education on Time Allocation of Full-time Working Parents

노동인가, 돌봄인가, 여가인가? -전일제 임노동자 맞벌이 부모의 시간배분에 대한 젠더 영향과 학력의 조절효과-

  • 주은선 (경기대학교 사회복지학과)
  • Received : 2014.05.01
  • Accepted : 2014.08.08
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This study investigates time allocation among paid work, child care and leisure of dual earner parents of pre-school child. The focuses of this study are time allocation of full-time dual earner parents which can be affected by traditional gender role ideology, and if the gender effects can be diminished or not. So the analysis were about gender effects in the time allocation and the moderating effects of education on gender effects. According to the analysis, the hypothesis are partly corroborated. Even though gender is not effective on paid working time(production time), it affects the time allocation for child care and leisure. There are significant gender gaps in time share for child care(family time) and time share for leisure(private time). The education has moderating effects on gender effects. When education years getting longer, gender gap in child care time becomes narrow, however gender gap in leisure time becomes wide. Because the education is expected to cultivate the sense of value of child care, it can bring decrease of gender gap in care time. According to the result on leisure time share, the education is not expected to make changes in patriarchical gender role in terms of leisure and it doesn't contribute work and life balance.

이 연구는 전일제 임노동자인 맞벌이 부모의 유급노동, 자녀돌봄, 여가에 대한 시간배분을 젠더와 학력 요인을 중심으로 살펴본 것이다. 연구 초점은 전일제로 일을 하는 부모의 일, 돌봄, 여가시간에 대한 배분이 전통적인 성역할 이념에 의해 영향을 받는지 여부와, 시간배분에 대한 젠더 효과가 고학력일 경우에 완화되는지 여부이다. 이에 유급노동시간, 자녀돌봄시간, 여가시간의 비중 각각에 대한 젠더 효과와, 이에 대한 학력의 조절효과 존재 여부를 살펴보았다. 분석 결과, 시간배분에 대한 젠더 효과와 학력의 조절효과에 대한 가설은 부분적으로 검증되었다. 우선 어머니임은 시간 배분에서 유급노동시간 비중을 줄이는 유의미한 요인이 아니지만, 돌봄시간 비중을 높이고, 여가시간 비중을 줄이는 유의미한 영향 요인이다. 즉, 젠더는 생산영역 시간인 노동시간 비중에는 유의미한 영향을 미치지 않지만, 가족시간인 돌봄시간, 개인적 시간인 여가시간 할당에는 유의미한 영향을 미친다. 한편 학력은 돌봄시간 비중과 여가시간 비중에 대한 젠더 영향에 조절효과를 갖는다. 고학력일수록 부모의 시간 배분에서 돌봄시간 비중의 젠더 격차는 감소한다. 고학력일수록 여가시간 비중의 젠더 격차는 오히려 커진다. 이에 학력 증가는 양성 모두의 자녀돌봄 참여에 대한 인식을 제고하여 돌봄시간 배분에 대한 젠더 격차를 줄일 수 있지만, 가부장적 성역할 인식을 전면적으로 변화시켜 부모의 일상을 일-삶 균형 제고의 방향으로 포괄적으로 변화시킬 것으로 기대하기 어렵다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단