초록
본 연구에서는 항만매립 및 지하매설물 뒷채움재로 사용할 수 있는 혼화재를 다량 치환한 경량기포혼합토 콘크리트의 특성을 평가하기 위해 3개의 그룹으로 나누어 실험하였다. 경량기포혼합토 콘크리트의 지속가능성, 유동성 및 압축강도 발현을 고려하여 선택한 결합재는 20%의 보통보틀랜트시멘트와 15%의 플라이 애쉬 65%의 고로슬래그이다. 목표 압축강도 1 MPa와 절건밀도 1,000kg/m3을 고려하여 선택한 주요 실험변수로서 단위 고체량 (준설토와 결합재)은 900kg/m3에서 1,807kg/m3까지 증가하였고, 준설토-결합재비 는 3.0, 5.0 및 7.0이었다. 실험결과 혼화재를 다량 치환한 경량기포혼합토 콘크리트의 플로우와 준설토와 결합재량이 증가하면 감소하였다. 경량기포혼합토 콘크리트의 압축강도는 준설토와 결합재량이 증가하면 증가하는 반면, 준설토-결합재비가 증가하면 감소하였다. 결과적으로 경량기포혼합토 콘크리트의 압축강도는 밀도와 준설토-결합재 비의 함수로 제시될 수 있었다.
The present study prepared lightweight foam-soil concrete mixtures classified into three groups. Considering the sustainablility, workability, and compressive strength development of such concrete, high-volume supplementary cementitious materials (SCMs) were used as follows: 20% cement, 15% fly ash, and 65% ground granulated blast-furnace slag. As main test parameters selected for achieving the compressive strength of 1MPa and dry density of $1,000kg/m^3$, the unit solid content (dredged soil and binder) ranged between 900 and $1,807kg/m^3$, and soil-to-binder ratio varied between 3.0 and 7.0. Test results revealed that the flow of the lightweight foam-soil concrete tended to decrease with the increase of unit soil content. The compressive strength of such concrete increased with the increase with the unit binder content, whereas it decreased as soil-to-binder ratio increased, indicating that the compressive strength can be formulated as a function of its dry density and soil-to-binder ratio.