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Development and Achievement of Head-Up Display in Public Transit for Reducing Accidents

버스 교통사고 감소를 위한 대중교통 HUD 기술 개발과 성과

  • Roh, Chang-Gyun (Highway and Transportation Research Division, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Park, Bum Jin (Highway and Transportation Research Division, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Kang, Weon-Eui (Highway and Transportation Research Division, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology)
  • 노창균 (한국건설기술연구원 SOC성능연구소 도로교통연구실) ;
  • 박범진 (한국건설기술연구원 SOC성능연구소 도로교통연구실) ;
  • 강원의 (한국건설기술연구원 SOC성능연구소 도로교통연구실)
  • Received : 2014.07.10
  • Accepted : 2014.08.24
  • Published : 2014.10.31

Abstract

Korea's traffic congestion costs including other social costs due to accidents, environmental pollution and increased demand is increasing every year. In this regard, direction of government policy was geared toward suppression of vehicle demand and activation of public transportation, which is determined to be the best solution with limited supply of infrastructure such as road facilities. This study aims to implement public transport bus-only Head-Up Display (hereafter called HUD) technology which displays public transport information required for a bus driver on the front glass of a bus. The public transport bus-only HUD not only prevents gaze dispersion of bus drivers but also helps to reduce the heavy workload of bus drivers by providing information required for driving. Ultimately, the final research purpose is a reduction of bus traffic accidents by 50% caused by negligence in keeping eyes forward or sideways.

우리나라의 교통혼잡비용은 매년 급격히 증가하고 있으며, 이를 해결하기 위한 방안으로 정부는 대중교통 이용활성화 를 적극 장려하고 있는 실정이다. 대중교통은 혼잡비용 절감에 중요한 사회적 역할을 담당하고 있으나, 많은 승객을 수송하는 수단이므로 교통사고 발생시 그 심각도가 매우 높다. 이러한 대중교통의 사고 주 원인으로는 버스운전자의 업무부담 과중으로 인한 전방 및 측방 주시태만이 대표적이다. 이러한 사고요인을 제거하기 위해 대중교통 HUD를 개발하였다. 버스에 활용이 가능하도록 수직면에 가까운 자동차 윈드실드에 정보표출이 가능한 광학 및 광원 기술을 개발하였으며, 버스 운전자가 필요로 하는 표출 콘텐츠를 선정하였다. 또한 뇌파분석 등을 통해 표출정보의 시인성 향상을 위한 색상을 도출하였다. 본 연구를 통해 개발된 대중교통 HUD는 버스 등 대중교통의 운전자 업무부담을 감소시키고, 전방으로 시야를 집중시킴으로써 교통사고 감소에 기여할 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords

References

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