A Case Study of Electronic-blasting, Railroad Tunnel to Pass under Existing Highway

기존 고속도로 하부 통과를 위한 철도터널 전자발파 시공사례

  • Received : 2014.09.01
  • Accepted : 2014.09.26
  • Published : 2014.09.30

Abstract

In this "Wonju~Jaecheon double-lanes railroad" project, a highway is located at about 13meter above a tunnel. Initially, rock-splitting method was used for the tunnel excavation in order to minimize the possible damage on the highway. The method, however, takes a long time for the tunnel excavation and that may cause other problems like large displacement of tunnel and subsidence of highway ground before the tunnel can be stabilized by supporters. Therefore, the application of electronic blasting method(eDdevII) was recommended to control the blast vibration below 1.0cm/sec as well as to prevent the subsidence of highway ground. The analysis of the influence of tunnel excavation on the highway showed that electric blasting method is permissible for the safe management of the highway. Based on that, the tunnel construction under a highway could be carried out quickly and safely without any damages on the highway.

본 시공사례는 "중앙선 원주~제천 복선 전철 제 ${\bigcirc}$공구 노반 건설공사" 중 고속도로 하부통과 구간으로서 터널 노선 상부 13m에 운행 중인 고속도로가 있다. 고속도로에 영향을 최소화하기 위하여 무진동 암파쇄 굴착공법이 적용되었으나, 기계식 굴착작업 특성상 굴착 자체에 많은 시간이 소요되어 신속한 터널 폐합이 이루어지지 못해 굴착 중 주변 암반의 변위 증가에 따른 상부 침하가 우려되어 대안공법의 필요성이 요구되었다. 따라서 고속도로의 진동허용기준인 1.0cm/sec 이하로 제어하면서, 터널의 신속한 굴착과 폐합을 통해 지반의 변위를 최소화하여 상부 고속도로의 침하 현상을 방지할 수 있는 전자발파공법(eDevII)이 검토되었다. 사전 굴착영향검토를 시행한 결과, 전자발파를 통해 상부 고속도로의 안정적인 관리가 가능한 것으로 검토되었으며, 이를 기초로한 시공 결과 안전하고, 신속하게 굴착을 완료하였다.

Keywords

References

  1. 한국철도시설공단, 2011, 중앙선 원주-제천 복선전철 제4공구 노반실시설계 보고서, pp. 1149, 1229.
  2. 한국철도시설공단, 2013, 중앙선 원주-제천 복선전철 제4공구 노반건설공사 중 OO터널 고속도로 하부 굴착공사 설계심의 보고서, pp. 17-22, 86-102.
  3. Orica Mining Services, 2013, eDevII operating manuals for tunnel electronic blasting systems, pp. 5-24.